Ica och Mycorena samarbetar för att testa svenskt mykoprotein

PUBLICERAD: 16 februari 2021
UPPDATERAD: 21 februari

I samarbete med Ica kommer Mycorena att lansera en testprodukt med mykoproteinet Promyc i utvalda Ica-butiker under 2021. Foto: GU Ventures

Ica Sverige och foodtech-pionjären Mycorena samarbetar för att testlansera ett nytt svenskt svampbaserat protein, som kan användas till en rad olika livsmedelsprodukter. Samarbetet är en del av initiativet Ica Växa, som har som mål att främja både konsumtion och produktion av svensk växtbaserad mat.

”Vi är väldigt nyfikna på mykoproteinet och glada över att utforska möjligheterna tillsammans med Mycorena. Genom en ökad samverkan i värdekejdan kommer vi att snabbare kunna utveckla, utvärdera och lära oss och därmed förkorta tiden tills vi har en vara på hyllan”, säger Sofia Olsson, chef för innovation och konceptutveckling på Ica Sverige.

Mycorena har utvecklat en patenterad process för att producera och förädla veganskt mykoprotein med en neutral smak och en köttliknande konsistens. Produkten, Promyc, produceras lokalt och består av ett komplett protein.

I ett första steg handlar samarbetet om att testa och bygga insikter om mykoproteinets framtid i olika produkter på den svenska marknaden. Under 2021 kommer Mycorena att lansera en testprodukt i utvalda Ica-butiker för att utvärdera marknadspotentialen och möjligheten att ta konceptet vidare för en större lansering.

”Vi är mycket glada över att Ica stöder oss på vår resa för att bygga ett hållbart livsmedelsföretag. Vi ser Ica som en innovativ aktör inom livsmedel och handel, som vill ligga i framkant av konsumenttrender och skapa framtidens mat. Genom detta samarbete kommer vi att utveckla och testa nya produkter med Promyc som huvudingrediens. Ica har stor marknadsinsikt och vi ser vi fram emot att nå ut till fler konsumenter”, säger Ebba Fröling, projektledare och operativ chef på Mycorena.

Mycorena strävar efter att bli ett globalt proteinvarumärke och att tillsammans med livsmedelsföretag lansera nya co-brandade produkter.

Växa-initiativet är en viktig del i Icas nya klimatambition om halverat klimatfotavtryck från kunders inköp av livsmedel till 2030. Ica vill bidra till bättre förutsättningar för ett hållbart livsmedelssystem, genom att bland annat samarbeta med aktörer i hela värdekedjan, stärka svenska innovationer och hitta nya lösningar för att öka mängden lokalproducerade hållbara produkter för konsumenterna.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Finsk godisnyhet för alla choklad- och lakritsälskare

Nu lanserar Cloetta det finska chokladvarumärket Tuplas senste nyhet i Sverige: Tupla Double Layer Liquorice.
Tupla

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48