För 50 år sedan startade Fernando Di Luca varumärket Zeta. Det som började med en ensam olivoljeflaska i hyllan i början av 70-talet har idag utvecklats till ett omfattande sortiment på drygt 500 produkter från ett 60-tal livsmedelsproducenter.
Fernando Di Luca har fått svenskarna att älska olivolja, pasta och italienska delikatesser som Parmesan och prosciutto nästan lika mycket som italienarna. 84 år gammal är han fortfarande verksam i företaget, även om det i huvudsak är de tre barnen Christian, Gabriella och Paola som numera driver familjeföretaget vidare.
Zetas 50-årsjubileum firas under hela 2021 med ett flertal aktiviteter, erbjudanden, recept och en tävling om italiensk medelhavsmat. Under året förvandlas även många av favoriterna inom Zetas sortiment till jubileumsprodukter, som går att hitta såväl på profilerade gavlar och fristående exponeringar, som i de vanliga butikshyllorna. En jubileumsfolder med femtio av Zetas mest älskade recept har tagits fram och varumärket kommer också att synas extra mycket i media under jubileumsåret.