Den svenska bryggeriboomen håller i sig trots pandemin

PUBLICERAD: 9 februari 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Sveriges Bryggerier|

Trots att pandemin har påverkat situationen för bryggerierna fortsätter det att komma många nysatsningar. 43 bryggerier startade sin produktion under 2020 och tre lades ned. Vid årsskiftet fanns det 453 aktiva bryggerier med egen bryggeriutrustning i Sverige. Därtill finns det 68 varumärken på marknaden, där ölen produceras hos ett annat företag.

”Det är roligt att många vill satsa på ett eget bryggeri. Svensk öl från såväl större som mindre bryggerier håller hög klass även i en internationell jämförelse”, säger Sveriges Bryggeriers VD Anna-Karin Fondberg.

Under pandemin har svensk restaurangnäring kämpat med begränsningar gällande öppettider och alkoholservering. Det har gjort det svårt för svenska bryggerier att sälja öl på fat. I stället är det alkoholfria produkter via dagligvaruhandeln och försäljning på Systembolaget som har varit viktigast för de allra flesta bryggerierna.

”Systembolaget har en stark ställning och har under pandemin varit en stabil aktör som gett bryggerierna en chans att nå ut med sina produkter. En effekt av restriktionerna och de stängda gränserna är att gränshandel mot Tyskland upphört och att svenskarna istället ökat sina inköp på Systembolaget. För de bryggerier som främst jobbat mot krog- och besöksnäring är det förstås tungt. Vi har ännu inte sett de långsiktiga konsekvenserna av pandemin”, säger Anna-Karin Fondberg.

Statistiken tas fram i samarbete med ölbloggen Portersteken och visar att tillväxten av nya bryggerier till största delen har skett under de senaste tio åren. 1995 fanns det 18 bryggerier i Sverige och 2010 hade den siffran ökat till 39. Därefter började det att ta ordentligt fart och såväl 2015 som 2016 startades det över 60 nya bryggerier i Sverige. 2019 startades det 46 nya bryggerier.

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1