Trots att pandemin har påverkat situationen för bryggerierna fortsätter det att komma många nysatsningar. 43 bryggerier startade sin produktion under 2020 och tre lades ned. Vid årsskiftet fanns det 453 aktiva bryggerier med egen bryggeriutrustning i Sverige. Därtill finns det 68 varumärken på marknaden, där ölen produceras hos ett annat företag.
”Det är roligt att många vill satsa på ett eget bryggeri. Svensk öl från såväl större som mindre bryggerier håller hög klass även i en internationell jämförelse”, säger Sveriges Bryggeriers VD Anna-Karin Fondberg.
Under pandemin har svensk restaurangnäring kämpat med begränsningar gällande öppettider och alkoholservering. Det har gjort det svårt för svenska bryggerier att sälja öl på fat. I stället är det alkoholfria produkter via dagligvaruhandeln och försäljning på Systembolaget som har varit viktigast för de allra flesta bryggerierna.
”Systembolaget har en stark ställning och har under pandemin varit en stabil aktör som gett bryggerierna en chans att nå ut med sina produkter. En effekt av restriktionerna och de stängda gränserna är att gränshandel mot Tyskland upphört och att svenskarna istället ökat sina inköp på Systembolaget. För de bryggerier som främst jobbat mot krog- och besöksnäring är det förstås tungt. Vi har ännu inte sett de långsiktiga konsekvenserna av pandemin”, säger Anna-Karin Fondberg.
Statistiken tas fram i samarbete med ölbloggen Portersteken och visar att tillväxten av nya bryggerier till största delen har skett under de senaste tio åren. 1995 fanns det 18 bryggerier i Sverige och 2010 hade den siffran ökat till 39. Därefter började det att ta ordentligt fart och såväl 2015 som 2016 startades det över 60 nya bryggerier i Sverige. 2019 startades det 46 nya bryggerier.