Veg of Lund AB har tecknat avtal med en distributör i Sydkorea för lansering av företagets växtbaserade drycker på en marknad med omkring 50 miljoner konsumenter. Lansering förbereds för smoothie-produkterna under varunamnet My Foodie och potatisdrycken som kommer att säljas under varunamnet DUG.
”Vi ser fram emot att inleda samarbete med Scandic Plaza, en distributör specialiserad på starka nordiska varumärken. Bolaget startade 2012 med produkter för småbarn. Sortimentet uppskattades för sin design och nordiska känsla, och två år senare började Scandic Plaza sin specialisering på nordiska livsmedel med en tydlig hälsoprofil. Denna profil stärks med våra produkter och vi arbetar nu med att få nödvändiga tillstånd”, säger Thomas Olander, VD för Veg of Lund.
Målet är att Veg of Lunds produkter ska lanseras på den sydkoreanska marknaden i slutet av första halvåret 2021.
”Scandic Plaza delar vår syn på framtidens livsmedel och har tagit en bra position i en lokal marknad. Lanseringen i Sydkorea ligger i linje med vår strategi att etablera vårt varumärke och sälja Veg of Lunds produkter i Asien, där vi sedan tidigare har ett samarbete med en kinesisk partner. Tillsammans med Scandic Plaza kommer vi att planera marknadsaktiviteter, riktade till dagligvaruhandel, storhushåll och e-handel”, säger Thomas Olander.