47 procent av svenskarna kommer att handla julmaten på nätet i år och 20 procent uppger att de kommer handla online i större utsträckning än tidigare. Det visar en ny undersökning genomförd av Demoskop på uppdrag av Coops Matometer.
Var femte uppger att de kommer att handla mat och dryck till årets julfirande online i högre utsträckning än tidigare, framförallt de som är i åldrarna 16-25 år. En kraftig ökning ses även i åldersgruppen 66-75 år, där 23 procent uppger att de tror att de kommer att handla julmat online i större utsträckning än tidigare.
Det är fler kvinnor (24 procent) än män (18 procent), som planerar att handla mer julmat online än tidigare. Endast fyra procent uppger att de kommer att minska sin onlinehandel av julmat.
Den vanligaste julmaten som svenskarna kommer att handla på nätet i år är julmust (32 procent), ägg (29 procent), julskinka och prinskorv (25 procent) samt pepparkakor och godis (24 procent).
”Detta år har varit speciellt på många sätt, och intresset för att handla mat på nätet har ökat enormt. Vi har fördubblat vår online-kapacitet under året för att möta en högre efterfrågan. Vi är särskilt glada över att så många i den äldre åldersgruppen upptäckt hur enkelt och smidigt det är att klicka hem sin mat och få den levererad till dörren”, säger Sara Mundt Petersen, Chef Digitala Kundmöten och E-handel på Coop Sverige.
Totalt genomfördes 1 129 intervjuer inom en riksrepresentativ grupp av den svenska allmänheten, 16-75 år under vecka 48 och 49 2020.