Svenskar vill handla klimatsmart men litar inte på märkningen

PUBLICERAD: 26 november 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Varannan svensk vill handla klimatsmarta livsmedel. Samtidigt baserar de flesta sina val på den kunskap och de uppfattningar man redan har, snarare än att titta efter klimatmärkningar. Det visar en ny Sifo-undersökning på uppdrag av Orkla i Sverige.

Varannan svensk, 49 procent, försöker handla matvaror med lågt klimatavtryck. Andelen är något högre bland kvinnor, 57 procent, jämfört med 41 procent av männen. Särskilt unga kvinnor i åldrarna 18–29 år vill handla klimatsmart. Bara 14 procent av svenskarna tar inte alls hänsyn till matvarornas klimatavtryck när de handlar mat.

Det vanligaste sättet att gå tillväga för att handla matvaror med lågt klimatavtryck är att gå på den kunskap och de uppfattningar man redan har, så gör fyra av tio svenskar, 41 procent. Detta gäller oavsett ålder och kön. Bara 11 procent av svenskarna tittar efter klimatmärkningar för att avgöra matens klimatavtryck. Tre av tio, 32 procent, väljer ekologiskt för att handla matvaror med lågt klimatavtryck.

”Det råder flera missuppfattningar kring vad som är klimatsmart och inte. Många tror till exempel att närodlat är lika med klimatsmart, men transporterna står generellt sett bara för cirka en tiondel av en matvaras totala klimatavtryck. Vad vi väljer att äta, och även hur maten är producerad, har störst påverkan på matens klimatavtryck. Men inte heller ekologiskt är per automatik mer klimatsmart, även om det såklart finns många andra positiva värden med att handla närodlat eller ekologiskt. Det enklaste sättet att äta mer klimatsmart är att äta mer grönt och att inte slänga någon mat”, säger Agneta Påander, hållbarhetsdirektör på Orkla Foods Sverige.

Bara 11 procent av svenskarna vill att matvarans klimatavtryck ska synas på förpackningen med en siffra över utsläppen, till exempel koldioxidekvivalenter per portion. Desto fler, 45 procent, skulle vilja se matvarans klimatavtryck på en skala från bra till dålig direkt på förpackningen. 26 procent skulle vilja se en märkning som en symbol eller certifiering på förpackningen och 8 procent vill inte alls se klimatavtrycket på förpackningen.

”Det är tydligt att många svenskar vill göra klimatsmarta matval. Därför är det viktigt att klimatmärkningar för livsmedel blir mer lättförståeliga och även jämförbara mellan olika varumärken och olika butiker, säger Agneta Påander.

Undersökningsresultaten i korthet

  • Varannan svensk, 49 procent, försöker handla matvaror med lågt klimatavtryck.
  • Bara 14 procent av svenskarna tar inte alls hänsyn till matvarornas klimatavtryck när de handlar mat.
  • Fyra av tio utgår från den kunskap man redan har för att handla matvaror med lågt klimatavtryck.
  • Bara 11 procent tittar efter klimatmärkningar för att handla varor med lågt klimatavtryck.
  • Nästan varannan, 45 procent, föredrar en klimatmärkning som anger klimatavtrycket på en skala från bra till dåligt på förpackningen, framför en siffra över klimatutsläpp, symbol eller certifiering.
  • 8 procent vill inte att klimatavtrycket ska framgå alls på förpackningen.

Undersökningen genomfördes som webbintervjuer genom Kantar Sifos webbpanel på uppdrag av Orkla i Sverige med 1 082 svenskar under perioden 20–22 oktober 2020.

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

CandyKing presenterar vårens nyheter

CandyKings lanserar nio nya godisbitar, tre av dem kan bara plockas hos CandyKing
Pressbild1_Liggande

Tre nya premiumjuicer från God Morgon

God Morgon lanserar tre nya premiumjuicer under konceptet ”Vår finaste pressning.
master_Juice_3

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894