Försäljningen av alkoholfri öl på nätet har slagit rekord i coronatider. Under perioden mars till september ökade försäljningen av alkoholfri öl i näthandeln med hela 351 procent jämfört med samma period 2019.
Konsumtionen av alkoholfri öl har exploderat under senare år – 2014 drack svenskarna 5 miljoner liter alkoholfri öl, i år kommer försäljningen att uppgå till över 20 miljoner liter. Ett av bryggerierna som har märkt av den ökande konsumtionen är Carlsberg Sverige, som var tidigt ute med att satsa på alkoholfri öl.
”Vi lanserade Carlsberg Alcohol Free för snart 15 år sedan. På den tiden fanns det många fördomar, framförallt att alkoholfri öl inte smakade tillräckligt bra. Men under de senaste åren har svenskarna verkligen fått upp ögonen för alkoholfri öl. Vi har idag åtta olika alkoholfria öl i vår portfölj, men storsäljaren är fortfarande Carlsberg Alcohol Free som har en marknadsandel på 28 procent, säger Peter Hammarstedt, VD för Carlsberg Sverige.
Under coronapandemin har svenskarna dessutom börjat handla betydligt mer alkoholfri öl på nätet, till exempel via dagligvaruhandelns stora aktörer, det visar statistik från analysföretaget Nielsen. Sedan coronapandemin bröt ut har försäljningen av alkoholfri öl i näthandeln ökat med 351 procent.
”Många passar säkert på att köpa alkoholfri öl när de handlar mat på nätet. Alkoholfri öl är en utmärkt måltidsdryck och en av de stora fördelarna är att man kan njuta av en god öl till maten och direkt efteråt sätta sig i ett möte eller i bilen”, säger Peter Hammarstedt.
För att ett öl ska klassas som alkoholfritt i Sverige får det innehålla max 0,5 procent alkohol. Det finns huvudsakligen två sätt att brygga alkoholfri öl på. Det vanligaste är att man brygger ölet precis som vanligt och tar bort alkoholen med hjälp av så kallad vakuumdestillering. Man kan också brygga ölet alkoholfritt från början genom att arbeta med ”stopp-fermentering”. Det innebär att vörten kyls ner när den jäst till 0,5 procent och jästen tas bort från ölet, vilket avstannar processen.