Rutasoka Coffee lanserar säsongsbaserat julkaffe

PUBLICERAD: 3 november 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Smaken på julkaffet Tulizo beskrivs som en fulländad smakbalans med god fyllighet, inslag av apelsinskal och en lång eftersmak av mörk knäck. Julkaffet kommer att säljas på Lidl, Matsmart.se, rutasoka.se samt ett par utvalda Hemköp och Ica-butiker.

Rutasoka Coffee lanserar sitt första julkaffe Tulizo, som är döpt efter en av de 189 mammor som har fått föda kostnadsfritt på Rutasoka Clinic i Kongo. Tulizo blir startskottet på Rutasokas lansering av nya dubbelcertifierade kaffesorter med säsongsbetonade smaker.

Rutasoka Coffee startades 2017 av Rebu Burubwa och Stefanie Hedén. Företaget importerar UTZ-certifierat och ekologiskt råkaffe från ett kaffeodlarkooperativ i östra Kongo och rostar det i Göteborg. Fem procent av omsättningen investeras i odlingarna samt i kvinnokliniken Rutasoka Clinic i Uvira.

Rutasoka Clinic, med 22 sjukrum och 15 anställda, grundades av Rebu Burubwa, som själv tvingades fly från krigets Kongo. Han kom till Sverige 2008 men glömmer aldrig sitt hemland som toppar spädbarns- och mödradödligheten i världen. För att finansiera driften av kliniken startades ett flertal kaffeodlingar upp, som hade legat i träda under det instabila läget i Kongo.

Sedan lanseringen 2017 har Rutasoka Coffee importerat 100 ton kaffe, skapat 1 214 arbetstillfällen, genomfört 1 379 förlossningar och hjälpt 2 230 patienter. Under hösten 2020 har 20 000 kaffeplantor delats ut till 400 kaffemakare och deras familjer i områdena Hutwe och Kikuvo i östra Kongo.

”Vi fortsätter att investera upp till fem procent av vår omsättning till att plantera nya kaffeplantor och skapa nya jobbmöjligheter samt att erbjuda kvinnor och barn fri förlossningsvård och sjukvård i östra Kongo, säger Rebu Burubwa.

”Julen för mig handlar om gemenskap, närhet och kärlek. Jag vill kunna ge mina kunder en god smakupplevelse när de dricker en kopp av Rutsokas julkaffe samt att de verkligen kan göra skillnad med att välja Rutasoka Coffee, där en del av intäkterna går till kaffemakarna och kliniken i Kongo.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset