B2B-fokuserade matplattformen Caterbee, som erbjuder catering till företag från restauranger i Stockholms län, startar ett pilotprojekt tillsammans med Klimato. Med Klimatos verktyg kan restauranger beräkna koldioxidavtrycket från olika rätter och märka sina menyer för att göra det lättare för gäster att välja klimatsmarta maträtter.
Klimato har utvecklat en webb-app som restauranger kan använda för att beräkna olika maträtters klimatpåverkan utifrån ingredienser, produktionsmetod och ursprungsland.
”Vi sökte en nytänkande partner och hittade en perfekt match med Caterbee. Med en integration mot Caterbees plattform, som samlar matleverantörer i Stockholm, kan nu besökare välja leverantörer baserat på hur klimatsmarta deras menyer är”, säger Christoffer Connée, grundare och SCO på Klimato.
Under pilotprojektet blir följande leverantörer anslutna till Caterbee först ut med att presentera sin klimatpåverkan: Hawaii Poke, Panini Internazionale, Wiggo Wraps och By the Bakery.
”Att erbjuda våra kunder möjligheten att göra klimatsmarta val är ett av våra huvudmål. Klimato har det perfekta verktyget för detta”, säger Carl Wånge, som är VD på Caterbee.