Caterbee erbjuder klimatsmart catering med hjälp av Klimato

PUBLICERAD: 14 oktober 2020
UPPDATERAD: 21 februari


B2B-fokuserade matplattformen Caterbee, som erbjuder catering till företag från restauranger i Stockholms län, startar ett pilotprojekt tillsammans med Klimato. Med Klimatos verktyg kan restauranger beräkna koldioxidavtrycket från olika rätter och märka sina menyer för att göra det lättare för gäster att välja klimatsmarta maträtter.

Klimato har utvecklat en webb-app som restauranger kan använda för att beräkna olika maträtters klimatpåverkan utifrån ingredienser, produktionsmetod och ursprungsland.

”Vi sökte en nytänkande partner och hittade en perfekt match med Caterbee. Med en integration mot Caterbees plattform, som samlar matleverantörer i Stockholm, kan nu besökare välja leverantörer baserat på hur klimatsmarta deras menyer är”, säger Christoffer Connée, grundare och SCO på Klimato.

Under pilotprojektet blir följande leverantörer anslutna till Caterbee först ut med att presentera sin klimatpåverkan: Hawaii Poke, Panini Internazionale, Wiggo Wraps och By the Bakery.

”Att erbjuda våra kunder möjligheten att göra klimatsmarta val är ett av våra huvudmål. Klimato har det perfekta verktyget för detta”, säger Carl Wånge, som är VD på Caterbee.

Mer om Klimato
Mer om Caterbee

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1