Findus storsatsar på växtbaserat med Green Cuisine

PUBLICERAD: 1 oktober 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Spenatpinnar är en av nyheterna i Findus växtbaserade Green Cuisine-koncept.

För att möta efterfrågan på hälsosamma och hållbara alternativ på matbordet lanserar Findus produktsortimentet Green Cuisine – en storsatsning på smakrika frysta växtbaserade produkter.

”Vi kompromissar inte med smaken. Det som gör vårt växtbaserade sortiment unikt i förhållande till andra liknande produkter är den goda smaken och enkelheten i tillagningen. Precis som våra fina panerade fiskar, som gör det enkelt för alla att tillaga och äta fisk, vill vi med satsningen på Green Cuisine göra det enkelt för hushållen att introducera växtbaserade livsmedel på köksborden”, säger Emma Pålsson, VD på Findus Sverige.

Findus lanserar tre helt nya växtbaserade produkter i Green Cuisine-sortimentet: Spenatpinnar, Quinoa- och sötpotatisbiffar samt färdigrätten Linguine Bolognese. I konceptet ingår även de tidigare rätterna Bowl chiligryta med picklad rödlök, Pulled vego med teriyakisås, Vegobullar med ärtpesto samt Falafel, som nu har fått ny design.

Enligt EAT Lancet-rapporten kan en omställning till en mer växtbaserad kost globalt bidra till att drygt 11 miljoner människor per år har bättre möjlighet att stärka sitt immunförsvar för att förbygga sjukdomar och leva ett längre liv. Emma Pålsson lyfter även fram att fryst mat bibehåller vitaminer, mineraler och antioxidanter i exempelvis grönsaker och bidrar till betydligt mindre matsvinn än kylda eller färska alternativ.

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx