För att möta efterfrågan på hälsosamma och hållbara alternativ på matbordet lanserar Findus produktsortimentet Green Cuisine – en storsatsning på smakrika frysta växtbaserade produkter.
”Vi kompromissar inte med smaken. Det som gör vårt växtbaserade sortiment unikt i förhållande till andra liknande produkter är den goda smaken och enkelheten i tillagningen. Precis som våra fina panerade fiskar, som gör det enkelt för alla att tillaga och äta fisk, vill vi med satsningen på Green Cuisine göra det enkelt för hushållen att introducera växtbaserade livsmedel på köksborden”, säger Emma Pålsson, VD på Findus Sverige.
Findus lanserar tre helt nya växtbaserade produkter i Green Cuisine-sortimentet: Spenatpinnar, Quinoa- och sötpotatisbiffar samt färdigrätten Linguine Bolognese. I konceptet ingår även de tidigare rätterna Bowl chiligryta med picklad rödlök, Pulled vego med teriyakisås, Vegobullar med ärtpesto samt Falafel, som nu har fått ny design.
Enligt EAT Lancet-rapporten kan en omställning till en mer växtbaserad kost globalt bidra till att drygt 11 miljoner människor per år har bättre möjlighet att stärka sitt immunförsvar för att förbygga sjukdomar och leva ett längre liv. Emma Pålsson lyfter även fram att fryst mat bibehåller vitaminer, mineraler och antioxidanter i exempelvis grönsaker och bidrar till betydligt mindre matsvinn än kylda eller färska alternativ.