Orkla investerar i tångindustrin för en hållbar tillväxt

PUBLICERAD: 28 september 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Orkla satsar på att utveckla tång som en ny industri för hållbar tillväxt och har etablerat företaget Orkla Ocean. Genom det nya företaget förvärvar Orkla ägarandelar i råvaruproducenten Arctic Seaweed AS.

”Nuvarande livsmedelsproduktionsmodeller har många utmaningar. Vi måste utnyttja havet i större utsträckning som livsmedelskälla och därmed minska den belastning vi sätter på resurserna på land. Norden har omfattande marina områden som kan användas för jordbruk, och allt tång behöver för att växa är solljus och havsvatten”, säger Ann-Beth Freuchen, Executive Vice President på Orkla.

Även om odling och skörd av tång för närvarande är en liten industri, används råvaran redan idag för en mängd olika tillämpningar utanför livsmedelsindustrin, som till exempel förpackningar och hygienprodukter.

”Vi ser att den här branschen har en stark tillväxtkapacitet under de kommande åren och att den potentiellt kan bidra till det gröna skiftet”, säger Ann-Beth Freuchen.

Orkla Ocean kommer att fungera som ett kunskapscentrum för utveckling och kommersialisering av tång på den europeiska marknaden.

”Tång ger våra skickliga gastronom- och produktutvecklare nya möjligheter. I Sverige ser vi också många framtida potentialer, även om det är ett långsiktigt arbete. Det är några år framåt innan vi kommer att se en omfattande användning av tång i våra produkter”, säger Cecilia Sajland, innovationsdirektör på Orkla Foods Sverige.

Orkla köper även 24,9 procent av aktierna i Arctic Seaweed, som har sitt huvudkontor i Flekkefjord, Norge, och produktionsanläggningar i Øygarden utanför Bergen. Företaget, som bildades 2016, har utvecklat och patenterat teknik som nu gradvis rullas ut till flera anläggningar längs Norges västkust. Arctic Seaweeds produktionsmodell kan lätt skalas upp för att möta den ökande efterfrågan.

”Vi vill vara med och utveckla hela produktionskedjan, varför vi också investerar i råvaror. Den här transaktionen stärker vår utveckling av tång som livsmedel och vi ser det som en investering med starkt långsiktig potential”, säger Ann-Beth Freuchen, som betonar att Orkla är öppen för ytterligare investeringar i tångbranschen.

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1