Mer tid hemma har resulterat i att svenskarnas intresse för matlagning har skjutit i höjden under coronapandemin. Enligt en undersökning av magasinappen Readly uppger 21 procent att de har ägnat mer tid åt matlagning under pandemin än innan.
Readlys läsarsiffror visar även ett uppsving för magasinkategorin Mat & Dryck som har ökat med 26 procent under våren, jämfört med samma period året innan.
”Det är förståeligt att matlagning har blivit ett så pass hett ämne under året, då de flesta av oss har spenderat mycket tid hemma och fått mer utrymme för att upptäcka och laga nya recept”, säger Linnéa Aguero, som är PR- och kommunikationschef på Readly.
Det viktigaste kriteriet när svenskar väljer mat är, enligt undersökningen, att den smakar gott (80%), därefter kommer att den är nyttig (62%), ekologisk (20%) och har låg kalorihalt (17%).
I tider då många har semestrat på hemmaplan, har Readly även undersökt vilka utländska kök som inspirerar svenskarna. I topp ligger Italien och Medelhavet, som 44 procent har angett som favoriter, följda av rätter från USA (25 %), Sydostasien (16 %), Frankrike (13 %), Japan (13 %), arabisk (7 %), Sydamerika (6 %) och Storbritannien (4 %).
I samband med det ökade intresset för matlagning, växer även behovet av att hitta nya recept och kulinariska idéer. Studien visar att 32 procent av svenskarna svarar att de främst söker efter matlagningsinspiration och recept i magasin. De 10 populäraste recepten i Readlys magasin under första halvåret 2020 visar att intresset för klassiska bakverk och vardagsrätter är stort, ofta med en extra twist.
7 433 personer deltog i undersökningen som utfördes 22-30 juli 2020 av YouGov på uppdrag av Readly..