Ökat intresse för matlagning under coronapandemin

PUBLICERAD: 17 september 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Mer tid hemma har resulterat i att svenskarnas intresse för matlagning har skjutit i höjden under coronapandemin. Enligt en undersökning av magasinappen Readly uppger 21 procent att de har ägnat mer tid åt matlagning under pandemin än innan.

Readlys läsarsiffror visar även ett uppsving för magasinkategorin Mat & Dryck som har ökat med 26 procent under våren, jämfört med samma period året innan.

”Det är förståeligt att matlagning har blivit ett så pass hett ämne under året, då de flesta av oss har spenderat mycket tid hemma och fått mer utrymme för att upptäcka och laga nya recept”, säger Linnéa Aguero, som är PR- och kommunikationschef på Readly.

Det viktigaste kriteriet när svenskar väljer mat är, enligt undersökningen, att den smakar gott (80%), därefter kommer att den är nyttig (62%), ekologisk (20%) och har låg kalorihalt (17%).

I tider då många har semestrat på hemmaplan, har Readly även undersökt vilka utländska kök som inspirerar svenskarna. I topp ligger Italien och Medelhavet, som 44 procent har angett som favoriter, följda av rätter från USA (25 %), Sydostasien (16 %), Frankrike (13 %), Japan (13 %), arabisk (7 %), Sydamerika (6 %) och Storbritannien (4 %).

I samband med det ökade intresset för matlagning, växer även behovet av att hitta nya recept och kulinariska idéer. Studien visar att 32 procent av svenskarna svarar att de främst söker efter matlagningsinspiration och recept i magasin. De 10 populäraste recepten i Readlys magasin under första halvåret 2020 visar att intresset för klassiska bakverk och vardagsrätter är stort, ofta med en extra twist.

7 433 personer deltog i undersökningen som utfördes 22-30 juli 2020 av YouGov på uppdrag av Readly..

Senaste nytt

Årets Livsmedelsexportör 2025: ”Vinnarskalle”

Godistillverkaren BUBS belönades med priset Årets Livsmedelsexportör 2025, som delades ut på Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen.
_DSC8251-2

Självplock är hetare än någonsin

Självplock och hyperpersonifiering är några av de starkaste mattrenderna just nu, enligt rapporten Greenfood Insights #4.
Skärmavbild 2025-04-23 kl. 09.22.11

DelMat AB har en ny ägare

Färdigmatsföretaget DelMat AB i Hällefors har förvärvats av Sid Roject AB, som ägs av Peter Johansson.
Peter_Johansson_V2A2059

Ny ordförande för Kooperativa Förbundet

Kerstin Wallentin valdes till ny ordförande för KF vid årsstämman 23 april. Hon efterträder Lars Ericsson.
coop (kopia)

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx