Mat.se testar röststyrd personifierad matshopping

PUBLICERAD: 2 september 2020
UPPDATERAD: 21 februari


För fyra år sedan lanserade Mat.se ”Smarta inköpslistan”, en funktion som hjälper kunden med inköpen genom rekommendationer och tips baserade på individuell köphistorik. Nu bjuds 50 kunder in till ett pilottest, där röststyrd handling kopplas samman med personlig köphistorik.

Deltagarna kommer att få hem en Google Nest Hub kostnadsfritt för att kunna testa produkten under hösten. Anmälan till pilottestet är öppen till den 8 september och projektet förväntas starta i slutet av september.

”Röststyrning är en funktion som vi bara kommer att få se mer och mer av i framtiden. Det känns extra roligt att vara först ut på marknaden med att utveckla en röststyrning åt våra kunder som är unik för just dem”, säger Ludvig Anderberg, verksamhetschef på Mat.se.

Projektet är en del av Axfoods innovationsarbete där Mat.se är katalysatorn och har stått för utvecklingen av tekniken, som är ansluten till Google Home. Förutom att tekniken baseras på kundens köphistorik får kunden både röst och bild som funktioner, till skillnad från andra tjänster på marknaden som enbart erbjuder röst. När en kund säger “lägg till mjölk” kommer Mat.se automatiskt att välja och presentera den mjölk som kunden vanligtvis köper.

”Med piloten innoverar vi inför framtidens köpupplevelser och jag ser fram emot att vi lär oss mer inom röststyrning och personalisering. E-handeln växer kraftigt och vi jobbar ständigt med att utmana kring hur man handlar mat på nätet inom koncernen”, säger Frida Ridderstolpe, digital utvecklings- och e-handelschef på Axfood.

 

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx