Ny rapport fastslår: Svenskarna älskar sitt fredagsmys

PUBLICERAD: 21 augusti 2020
UPPDATERAD: 21 februari

||

Prenumerationstjänsten Smakbox släpper nu den stora fredagmysrapporten, som konstaterar att Sverige är ett fredagsmysälskande land. Hela 44 procent uppger att de har fredagsmys en gång i veckan och ytterligare 40 procent fredagmyser flera dagar i veckan. Bara en halv procent svarar att de aldrig har fredagsmys.

Fredagsmyset sträcker sig över generationsgränserna och det är ingen större skillnad mellan olika åldrar. Däremot fredagmyser värmlänningarna mest i landet.

Om man får välja mellan fredagsmys och en övrig aktivitet, segrar fredagsmyset. Ingen annan aktivitet väljs i större utsträckning framför fredagsmyset. Sex (44,7%), konsert (36,7%) och bio (30,4%) är aktiviteterna som väger tyngst mot fredagsmyset, medan AW (26,3%) teater (20,4%) utekväll (19,9%) släktmiddag (15,7%) och träning (13,2%), inte har en chans.

Chips och ostbågar är överlägsna favoriter vid fredagsmyset, medan godis hamnar på andra plats. Därefter kommer tacos, som äts av hälften av de fredagsmysande svenskarna och är den största fredagsmys-maträtten.

Smakbox har även gått till botten med den stora vattendelaren i sammanhanget: Är det okej att dubbeldippa eller inte? 37,9 procent uppger att det absolut inte är okej, 33,6 procent tycker att det är helt okej – men inte under coronatider – och 28,5 procent tycker att det alltid passar sig. Framförallt är det män och den yngre generationen som tycker det är okej att dubbeldippa.

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1