7 av 10 svenskar vill äta mer sjömat i framtiden

PUBLICERAD: 14 augusti 2020
UPPDATERAD: 21 februari


I en internationell studie från Norges Sjømatråd uppger 70 procent av svenskarna att de vill äta mer sjömat i framtiden. Samtidigt visar studien att hela 66 procent bara äter sjömat en gång i veckan eller mer sällan, långtifrån svenska Livsmedelsverkets rekommendationer om två till tre gånger i veckan.

Seafood Consumer Index, en årlig undersökning utförd av Kantar TNS på uppdrag av Norges Sjømatråd, är världens största undersökning om hur vi konsumerar sjömat och omfattar mer än 25 000 respondenter från 25 marknader.

”Det har kommit en lång rad studier de senaste åren som visar att få i Sverige äter sjömat i nivå med Livsmedelsverkets rekommendationer. Det positiva i årets Seafood Consumer Index är att en så stor majoritet av svenskarna vill ändra på detta och äta mer sjömat i framtiden”, säger Sigmund Bjørgo, Sverigechef på Norges Sjømatråd.

Det finns ett tydligt samband mellan ålder och sjömatskonsumtion. Rapporten Sjömat i Sverige 2019 visar att hushållskonsumtionen i åldersgruppen 18-34 bara är en dryg tredjedel av konsumtionen i åldersgruppen 65 plus.

När det kommer till ambitionen att äta mer sjömat är däremot skillnaderna mindre. I Seafood Consumer Index uppgav 66 procent i ålderskategorin 20-34 att de vill äta mer sjömat i framtiden, motsvarande siffra i kategorin 35-49 år var 71 procent medan 70 procent i kategorin 50-65 år svarade på samma sätt.

”Sveriges unga vuxna, som är sämst i klassen när det kommer till sjömatskonsumtion, har en ambition att äta mer fisk och skaldjur. Det är goda nyheter, både för deras hälsa och vårt gemensamma klimat. Förhoppningsvis upptäcker de hur varierad en sjömatskost kan vara, och hur enkelt det faktiskt är att laga fisk- och skaldjursrätter hemma”, säger Sigmund Bjørgo.

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd

Första trendrapporten om svenskt öl

Hur ser framtiden ut för svenskt öl? Vilka trender präglar branschen 2025? Beernews presenterar Sveriges första trendrapport om öl.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 08.53.14

Consivo köper dansk livsmedelsdistributör

Consivo Group har förvärvat danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona och kan nu erbjuda sina tjänster på alla fyra nordiska huvudmarknader.
Bild 1 Pasta