37 procent av ekogårdarna planerar betydande investeringar de kommande tre åren, jämfört med 31 procent 2019. Stallbyggnader och andra byggnader för djurhållning är den vanligaste investeringen. Det visar Ekologiska Lantbruksbarometern som görs för andra året i rad.
Undersökningen visar också att nästan 3 av 10 ekobönder planerar att investera i byggnader och utrustning för förädling.
”Att så många ekolantbrukare planerar att göra större investeringar på sina gårdar visar att det finns en stark framtidstro bland Sveriges ekobönder. Vi ser också en spännande utveckling där allt fler väljer att satsa på att förädla sina lokala ekologiska råvaror och sälja direkt till konsument via antingen gårdsbutik eller REKO-ring”, säger Sofia Sollén-Norrlin på Ekologiska Lantbrukarna.
62 procent av lantbrukarna tror att de kommer att sälja sina produkter till förädlingsföretag som mejerier, spannmålsföretag och slakterier om 5-10 år. Samtidigt visar undersökningen att fler än 1 av 4 tror att direktförsäljning – gårdsbutiker, REKO-ringar, digital handel och Bondens marknad – kommer vara den huvudsakliga försäljningskanalen i framtiden.
I likhet med 2019, visar resultaten från årets undersökning att Sveriges ekobönder ser mer positivt på sin lönsamhet än svenska lantbrukare i genomsnitt. Här utmärker sig de ekologiska mjölkbönderna, bland vilka 72 procent är positiva till sin lönsamhet. Det är en betydligt större andel än de 20 procent som av mjölkbönderna som uppger ganska eller mycket god lönsamhet i den Lantbruksbarometer som tar temperaturen på svenskt lantbruk som helhet.
Samtidigt visar den Ekologiska Lantbruksbarometern att ekobönder anser att lönsamhet är den största utmaningen för att utveckla sina verksamheter. Merbetalningen för den ekologiska mjölken är också historiskt låg och sedan intervjuerna genomfördes har exempelvis Arla sänkt mjölkpriset två gånger, som en direkt effekt av marknadens svängningar under coronakrisen.
24 procent av ekobönderna tror att export av ekologiska produkter kommer att få stor betydelse för verksamheten i framtiden. Det är hela sex procentenheter fler jämfört med förra årets undersökning, då samma siffra alltså låg på 18 procent.
”Sverige har en unik möjlighet att ta del av den växande marknaden för ekologiskt i Europa. Vi har odlare och producenter i världsklass, gott om råvaror och ett gott renommé. Men för att lyckas behöver vi bli bättre på att berätta om vad den svenska ekologiska maten står för och bidrar till”, säger Charlotte Bladh André på Organic Sweden.
De viktigaste insikterna från Ekologiska Lantbruksbarometern 2020:
• 56% anser att företagets lönsamhet är ganska eller mycket god, mot 50% 2019.
• 37% av gårdarna planerar betydande investeringar de kommande tre åren, mot 31% 2019.
• 29% planerar att investera i utrustning för förädling.
• 24% tror att export av ekologiska produkter från Sverige kommer vara viktigt i framtiden, jämfört med 18% från förra årets undersökning.
• 27% tror att de framförallt kommer sälja via direktförsäljning (REKO-ringar, digital handel, gårdsbutik eller Bondens marknad).
• 31% anser att lönsamhet är den största utmaningen för att utveckla ekoproduktionen.