Ingelsta kalkon lägger ner tre av sina egna butiker

PUBLICERAD: 3 augusti 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Jörgen Svensson är VD i Ingelsta Kalkon. Foto: Ingelsta Kalkon

Ingelsta Kalkon har beslutat att stänga tre av sina egna delikatessbutiker i Stockholm, Malmö respektive Lund efter flera års negativ lönsamhetsutveckling.

”Tyvärr har vi under en längre tid sett ett vikande kundunderlag för de tre butikerna, vilket har förvärrats av den pågående coronapandemin. Vi väljer nu att lägga fokus på det vi är bra på, det vill säga att förse dagligvaruhandeln och storhushåll med nya, smakrika produkter som ska få fler att upptäcka de många fördelarna med kalkon”, säger Ingelsta Kalkons VD Jörgen Svensson.

Ingelsta Kalkon har under de senaste åren haft en god försäljningsutveckling inom dagligvaruhandeln, mycket tack vare satsningen på ett brett utbud av kalkonprodukter för vardagen. Försäljningen till restauranger och storkök ökar också, även om den fortfarande står för en liten andel.

Redan 2014 gjorde Ingelsta Kalkon en översyn av den egna butiksverksamheten. De dåvarande tolv butikerna drogs ner till fem, som byggdes om till renodlade delikatessbutiker. Trots stora satsningar på ombyggnation, sortimentsutveckling och marknadsföring, blev beslutet ändå att stänga butikerna i Stockholm, Lund och Malmö.

”Konkurrensen från andra konceptbutiker är otroligt tuff i storstadsregionerna och vår kombination av butik och restaurang har gjort situationen ännu mera utmanande. Det handlar även mycket om läget, i Malmö har till exempel ombyggnaden kring centralstationen gjort att vår butik har hamnat i ett sämre läge”, berättar Jörgen Svensson.

Planen är att butikerna i Stockholm, Malmö och Lund ska vara öppna under hela 2020 för att personalen ska få möjlighet att hitta nya jobb. Totalt berörs 23 personer, av vilka 17 är fast anställda.

Butikerna i Göteborg och Brukstorp påverkas inte av nedläggningsplanerna.

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd

Första trendrapporten om svenskt öl

Hur ser framtiden ut för svenskt öl? Vilka trender präglar branschen 2025? Beernews presenterar Sveriges första trendrapport om öl.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 08.53.14

Consivo köper dansk livsmedelsdistributör

Consivo Group har förvärvat danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona och kan nu erbjuda sina tjänster på alla fyra nordiska huvudmarknader.
Bild 1 Pasta