Ingelsta Kalkon har beslutat att stänga tre av sina egna delikatessbutiker i Stockholm, Malmö respektive Lund efter flera års negativ lönsamhetsutveckling.
”Tyvärr har vi under en längre tid sett ett vikande kundunderlag för de tre butikerna, vilket har förvärrats av den pågående coronapandemin. Vi väljer nu att lägga fokus på det vi är bra på, det vill säga att förse dagligvaruhandeln och storhushåll med nya, smakrika produkter som ska få fler att upptäcka de många fördelarna med kalkon”, säger Ingelsta Kalkons VD Jörgen Svensson.
Ingelsta Kalkon har under de senaste åren haft en god försäljningsutveckling inom dagligvaruhandeln, mycket tack vare satsningen på ett brett utbud av kalkonprodukter för vardagen. Försäljningen till restauranger och storkök ökar också, även om den fortfarande står för en liten andel.
Redan 2014 gjorde Ingelsta Kalkon en översyn av den egna butiksverksamheten. De dåvarande tolv butikerna drogs ner till fem, som byggdes om till renodlade delikatessbutiker. Trots stora satsningar på ombyggnation, sortimentsutveckling och marknadsföring, blev beslutet ändå att stänga butikerna i Stockholm, Lund och Malmö.
”Konkurrensen från andra konceptbutiker är otroligt tuff i storstadsregionerna och vår kombination av butik och restaurang har gjort situationen ännu mera utmanande. Det handlar även mycket om läget, i Malmö har till exempel ombyggnaden kring centralstationen gjort att vår butik har hamnat i ett sämre läge”, berättar Jörgen Svensson.
Planen är att butikerna i Stockholm, Malmö och Lund ska vara öppna under hela 2020 för att personalen ska få möjlighet att hitta nya jobb. Totalt berörs 23 personer, av vilka 17 är fast anställda.
Butikerna i Göteborg och Brukstorp påverkas inte av nedläggningsplanerna.