För att öka utbudet av hållbar, växtbaserad mat och stimulera till mer innovation introduceras Icas Växa-initiativ, en storsatsning på att öka andelen svenskproducerad, växtbaserad mat som är god och älskas av många. Växa-initiativet kommer också att vara en viktig del i Icas nya klimatambition om halverat klimatfotavtryck från kunders inköp av livsmedel till 2030.
”Vi ser ett starkt intresse för växtbaserad kost, men en utmaning är att det finns för få svenska alternativ. Det här är en stor möjlighet för den svenska livsmedelsbranschen att kunna ta ledartröjan globalt inom ett område som har framtiden för sig. För att lyckas måste vi samarbeta och dela både kunskap och risk”, säger Anders Svensson, VD för Ica Sverige.
Inriktningen för Icas Växa-initiativ är att främja konsumtion och produktion av växtbaserad mat. Det innebär att fokus primärt ligger på att stödja produktutveckling och uppskalning, men också på att samverka med forskning och utveckling för framtagande av hållbara, svenskproducerade råvaror. Initiativet ska även främja arbetet med lokala ekosystem mellan handlare och lokala entreprenörer och producenter.
”För att nå målet om ett hållbart matsystem måste vi hitta lösningar som är attraktiva för konsumenter, lösningar som inte är måsten, utan eftersträvansvärda. Icas Växa-initiativ ska skapa goda, enkla och prisvärda produkter som älskas och finns tillgängliga för många. På det sättet kan vi på riktigt få människor att, i större utsträckning, ta del av växtbaserade alternativ, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på Ica.