Icas Växa-initiativ ska öka andelen svensk växtbaserad mat

PUBLICERAD: 5 juni 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Ica Växa-initiativ kommer att vara en stor och viktig del i Icas ambition att halvera kundernas klimatfotavtryck från livsmedel.

För att öka utbudet av hållbar, växtbaserad mat och stimulera till mer innovation introduceras Icas Växa-initiativ, en storsatsning på att öka andelen svenskproducerad, växtbaserad mat som är god och älskas av många. Växa-initiativet kommer också att vara en viktig del i Icas nya klimatambition om halverat klimatfotavtryck från kunders inköp av livsmedel till 2030. 

”Vi ser ett starkt intresse för växtbaserad kost, men en utmaning är att det finns för få svenska alternativ. Det här är en stor möjlighet för den svenska livsmedelsbranschen att kunna ta ledartröjan globalt inom ett område som har framtiden för sig. För att lyckas måste vi samarbeta och dela både kunskap och risk”, säger Anders Svensson, VD för Ica Sverige.

Inriktningen för Icas Växa-initiativ är att främja konsumtion och produktion av växtbaserad mat. Det innebär att fokus primärt ligger på att stödja produktutveckling och uppskalning, men också på att samverka med forskning och utveckling för framtagande av hållbara, svenskproducerade råvaror. Initiativet ska även främja arbetet med lokala ekosystem mellan handlare och lokala entreprenörer och producenter.

”För att nå målet om ett hållbart matsystem måste vi hitta lösningar som är attraktiva för konsumenter, lösningar som inte är måsten, utan eftersträvansvärda. Icas Växa-initiativ ska skapa goda, enkla och prisvärda produkter som älskas och finns tillgängliga för många. På det sättet kan vi på riktigt få människor att, i större utsträckning, ta del av växtbaserade alternativ, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på Ica.

 

Senaste nytt

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx