Finns det ägg hemma så finns det mat. Det tror branschorganisationen Svenska Ägg är den främsta anledningen till att äggförsäljningen har ökat drastiskt under corona-krisen.
Äggförsäljningen ökar alltid till påsk, men i år har ökningen börjat tidigare på grund av corona-pandemin.
”Många har handlat på sig extra mycket mat om man skulle behöva hålla sig hemma. Samtidigt är det fler som jobbar hemifrån och lagar sin egen lunch. Då är ägg ett perfekt livsmedel för att snabbt och smidigt kunna tillaga en fullvärdig måltid”, säger Marie Lönneskog Hogstadius, verksamhetsledare på branschorganisationen Svenska Ägg.
Det är framförallt dagligvaruhandeln som har fått en ordentlig försäljningsökning av ägg. För att möta upp den ökade efterfrågan kör äggleveranserna tätare turer till butikerna. Samtidigt har försäljningen till storkök och restauranger minskat något.
”Vi räknar med en fortsatt hög äggförsäljning till påsk, även om den kanske inte kommer att vara riktigt lika hög som en normal påskvecka, då många redan har köpt på sig ägg”, säger Marie Lönneskog Hogstadius.
Sverige är i stort sett självförsörjande på ägg. Färska siffror från Jordbruksverket visar att andelen svenska ägg låg på hela 97,5 procent förra året, en ökning med nästan fem procent jämfört med året innan. I Sverige finns över åtta miljoner värphöns som värper nästan ett ägg om dagen var.
Den största anledningen till att svenskarna väljer just svenska ägg är att de är säkra, menar Marie Lönneskog Hogstadius.
”I Sverige kan vi till och med äta ägget rått utan att vara rädda för att få salmonella. Svenska ägg är säkra ägg.”