Ökad efterfrågan på ägg i corona- och påsktider

PUBLICERAD: 3 april 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Svenska Ägg

Finns det ägg hemma så finns det mat. Det tror branschorganisationen Svenska Ägg är den främsta anledningen till att äggförsäljningen har ökat drastiskt under corona-krisen.

­Äggförsäljningen ökar alltid till påsk, men i år har ökningen börjat tidigare på grund av corona-pandemin.

”Många har handlat på sig extra mycket mat om man skulle behöva hålla sig hemma. Samtidigt är det fler som jobbar hemifrån och lagar sin egen lunch. Då är ägg ett perfekt livsmedel för att snabbt och smidigt kunna tillaga en fullvärdig måltid”, säger Marie Lönneskog Hogstadius, verksamhetsledare på branschorganisationen Svenska Ägg.

Det är framförallt dagligvaruhandeln som har fått en ordentlig försäljningsökning av ägg. För att möta upp den ökade efterfrågan kör äggleveranserna tätare turer till butikerna. Samtidigt har försäljningen till storkök och restauranger minskat något.

”Vi räknar med en fortsatt hög äggförsäljning till påsk, även om den kanske inte kommer att vara riktigt lika hög som en normal påskvecka, då många redan har köpt på sig ägg”, säger Marie Lönneskog Hogstadius.

Sverige är i stort sett självförsörjande på ägg. Färska siffror från Jordbruksverket visar att andelen svenska ägg låg på hela 97,5 procent förra året, en ökning med nästan fem procent jämfört med året innan. I Sverige finns över åtta miljoner värphöns som värper nästan ett ägg om dagen var.

Den största anledningen till att svenskarna väljer just svenska ägg är att de är säkra, menar Marie Lönneskog Hogstadius.

”I Sverige kan vi till och med äta ägget rått utan att vara rädda för att få salmonella. Svenska ägg är säkra ägg.”

Senaste nytt

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, är med i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Skånemejerier presenterar årets julprodukter: Nyheten Vaniljyoghurt med smak av julkola och den återkommande Pepparkaksfilen.
jul-lanseringar_16-9
Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Efter flera år av nedgång ser mjölkproduktionen i Norrland nu ut att ha vänt. "Ett trendbrott" konstaterar Norrmejerier.
_MG_
Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Höstnyheter på PBX: Svampkaffe och insektssnacks

Pressbyrån PBX lanserar flera höstnyheter – från svampkaffe och kakaofria chokladkakor till insektsbaserat snacks.
PBX Nyheter
Höstnyheter på PBX: Svampkaffe och insektssnacks

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx
Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan
Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx
Plastpåseskatten försvinner vid nyår