Produktutveckling krävs för tillväxt i livsmedelskedjan

PUBLICERAD: 1 april 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Svenskt jordbruk är världsledande när det gäller miljö, klimat, smittskydd och djurvälfärd, men företagen har svårt att omsätta detta till konkurrensfördelar, enligt Jordbruksverkets rapport.

Svenskt jordbruk är världsledande när det gäller miljö, klimat, smittskydd och djurvälfärd men företagen har svårt att omsätta detta till konkurrensfördelar. För att lyckas krävs mer satsningar på produktutveckling, varumärkesbyggnad och marknadsföring som gör att företagen kan ta ut ett högre pris på marknaden. Det visar Jordbruksverkets årliga uppföljning av livsmedelskedjan.

Jordbruksverkets årliga uppföljning av utvecklingen i livsmedelskedjan visar att lönsamheten försämrades i alla led mellan 2011 och 2018. I primärproduktionen, där jordbruk, fiske och trädgårdsproduktionen ingår, är lönsamheten särskilt svag och jordbruksföretagen drabbades dessutom av den svåra torkan sommaren 2018.

Rapporten visar att jordbruksföretagen släpar efter när det gäller innovationer, vilket hämmar såväl tillväxten i produktivitet, som utvecklingen av nya produkter. Företagen i livsmedelskedjan har svårt att utveckla produktegenskaper som det finns en hög betalningsvilja för på marknaden. Detta gör att förädlingsgraden stagnerar och den tillväxt som sker åstadkoms genom ökade volymer snarare än genom ökade produktvärden.

”Att förädlingsgraden inte ökar över tid är bekymmersamt eftersom många företag riskerar att fastna i ett produktsegment där priskonkurrensen är hård, säger Camilla Burman, som arbetar med uppföljning och utvärdering av livsmedelsstrategin.

”Svenska producenter, framförallt i primärledet där jordbruk och fiske ingår, har svårt att möta priskonkurrens från länder som har ett lägre kostnadsläge och ofta betydligt lägre standarder vad gäller miljöpåverkan, klimatutsläpp och djurskydd än Sverige.”

Läs hela rapporten Utvärdering och uppföljning av livsmedelsstrategin

Senaste nytt

Årets Livsmedelsexportör 2025: ”Vinnarskalle”

Godistillverkaren BUBS belönades med priset Årets Livsmedelsexportör 2025, som delades ut på Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen.
_DSC8251-2

Självplock är hetare än någonsin

Självplock och hyperpersonifiering är några av de starkaste mattrenderna just nu, enligt rapporten Greenfood Insights #4.
Skärmavbild 2025-04-23 kl. 09.22.11

DelMat AB har en ny ägare

Färdigmatsföretaget DelMat AB i Hällefors har förvärvats av Sid Roject AB, som ägs av Peter Johansson.
Peter_Johansson_V2A2059

Ny ordförande för Kooperativa Förbundet

Kerstin Wallentin valdes till ny ordförande för KF vid årsstämman 23 april. Hon efterträder Lars Ericsson.
coop (kopia)

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx