Köp en virtuell öl och stötta bryggerierna i coronakrisen

PUBLICERAD: 31 mars 2020
UPPDATERAD: 21 februari

”Morgondagens krispaket” är en av de virtuella öl som går att beställa på GBG Beer Week Virtual Beer Helper.

Nu kan ölentusiaster köpa en virtuell öl på internet. Initiativet syftar till att stödja krisande mikrobryggerier under coronapandemin.

Genom att köpa en virtuell öl från internetbutiken GBG Beer Week Virtual Beer Helper kan ölentusiaster både stödja de lokala bryggerierna i Göteborg och den årligt återkommande GBG Beer Week, som i år är väldigt nedbantad till följd av coronapandemin.

”Ett trevligt sätt för folk att visa sin uppskattning och stötta bryggerierna konkret”, säger Fredrik Berggren, en av initiativtagarna till GBG Beer Week.

Så här fungerar upplägget för ölbutiken:
• I butiken finns alla Göteborgs bryggerier/bryggeriföretag representerade med varsitt öl
• Varje bryggeri har ett lagersaldo från start om 1000 flaskor.
• Varje öl kostar 50 kr
• För varje såld öl får det aktuella bryggeriet 40 kronor och GBG Beer Week 10 kronor.

”Kanske gör det ingen större skillnad för bryggerierna, som har tappat 60-80 procent av sina försäljning på grund av coronaepidemin, men det är symboliskt och varje bryggeri får 2-3 gånger mer betalt i den här butiken jämfört med när man köper samma öl på Systembolaget. GBG Beer Week får också in lite pengar för att betala filmare, tryck av affischer, med mer”, skriver GBG Beer Week i ett pressmeddelande.

Adressen till butiken

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1