Coronasmittan stoppar Arlas offentliga kosläpp

PUBLICERAD: 14 mars 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Arlas kosläpp är en populär tradition, inte minst för barnfamiljer, men i år ställs den publika delen in. Foto: Arla

Arlas kosläpp är ett säkert vårtecken och en populär tradition, inte minst för barnfamiljer. Förra året drog Arlas kosläpp över 170 000 besökare och flera av Arla-gårdarna blev fullbokade redan någon timme efter att anmälningssidan hade öppnat.

”Våren är snart här och kossorna vill ut och beta. Det är bland det finaste jag vet att se glada kor som skuttar runt i hagen varje år. Det är väldigt tråkigt att inte fler får dela den glädjen med oss i år. Vi är tvungna att ställa in den publika delen på grund av läget med coronasmittan. Givetvis är det ett tråkigt besked, då 50 av våra Arla-bönder var inställda på att öppna upp sina gårdar och prata med besökarna om de viktiga frågorna kring djurvälfärd och livsmedelsproduktion”, säger Fredrik Larm, som är ansvarig för kosläppen.

Enligt svensk lag ska alla mjölkkor vistas ute under april till oktober, exakt hur länge beror på var i landet gården ligger.

“Även om vi måste ställa in det offentliga kosläppet i år så garanterar vi att alla kor ändå kommer ut på sitt sommarbete, och det är ju det allra viktigaste”, säger Fredrik Larm.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1