Svenskarnas dagligvaruinköp 2019 kartlagda

PUBLICERAD: 11 mars 2020
UPPDATERAD: 21 februari


DLF:s undersökning Hushållens dagligvaruinköp 2019 (”KPI-rapporten”), som har tagits fram i samarbete med undersökningsföretaget GfK, innehåller fakta med utgångspunkt från de svenska hushållens inköpsvanor av 156 varugrupper i 14 butikskedjor.

Ica Maxi är den butikskedja som flest hushåll handlade hos under 2019. På andra respektive tredje plats kom Willys (65%) och Ica Supermarket (62%). I snitt handlar de svenska hushållen 2,74 gånger per vecka och en typisk matkasse kostar 252 kronor. Hushållen spenderar mest pengar hos Citygross, i snitt 378 kronor per inköpstillfälle. Ica Maxi hamnar på andra plats med i snitt 374 kronor. Hushållen handlar dock inte så ofta hos Citygross, i snitt 15 gånger per år, att jämföra med Ica Supermarket, som toppar med 31 besök per hushåll och år.

Nästan alla hushåll handlar mjölk (97%), matbröd (97%), matfett (97%) samt frukt och grönsaker (96%). Den kategori som handlas oftast, 74 gånger per år, är frukt och grönt, därefter följer mjölk (49 ggr) och matbröd (39 ggr).

Produktkategorin tårtor/bakelser/pajer hade den största tillväxten (+33%) under 2019, när det gäller antalet hushåll som handlade från kategorin. Därefter kommer riskakor (+22%) och iste/iskaffe (+17%). Tittar man i stället på hur ofta hushållen köpte från en varugrupp, stod kylda vegetariska produkter för den starkaste tillväxten (+30%).

De kategorier som tappade flest köpare i fjol är nektar (-23%), lutfisk (-20%) och makrill/sardiner i konserv (-15%).

Laddar ner rapporten

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx