DLF:s undersökning Hushållens dagligvaruinköp 2019 (”KPI-rapporten”), som har tagits fram i samarbete med undersökningsföretaget GfK, innehåller fakta med utgångspunkt från de svenska hushållens inköpsvanor av 156 varugrupper i 14 butikskedjor.
Ica Maxi är den butikskedja som flest hushåll handlade hos under 2019. På andra respektive tredje plats kom Willys (65%) och Ica Supermarket (62%). I snitt handlar de svenska hushållen 2,74 gånger per vecka och en typisk matkasse kostar 252 kronor. Hushållen spenderar mest pengar hos Citygross, i snitt 378 kronor per inköpstillfälle. Ica Maxi hamnar på andra plats med i snitt 374 kronor. Hushållen handlar dock inte så ofta hos Citygross, i snitt 15 gånger per år, att jämföra med Ica Supermarket, som toppar med 31 besök per hushåll och år.
Nästan alla hushåll handlar mjölk (97%), matbröd (97%), matfett (97%) samt frukt och grönsaker (96%). Den kategori som handlas oftast, 74 gånger per år, är frukt och grönt, därefter följer mjölk (49 ggr) och matbröd (39 ggr).
Produktkategorin tårtor/bakelser/pajer hade den största tillväxten (+33%) under 2019, när det gäller antalet hushåll som handlade från kategorin. Därefter kommer riskakor (+22%) och iste/iskaffe (+17%). Tittar man i stället på hur ofta hushållen köpte från en varugrupp, stod kylda vegetariska produkter för den starkaste tillväxten (+30%).
De kategorier som tappade flest köpare i fjol är nektar (-23%), lutfisk (-20%) och makrill/sardiner i konserv (-15%).
Laddar ner rapporten