Hubblösningar nästa steg för hämtskåpen

PUBLICERAD: 4 mars 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Cirka var tredje e-handelskund väljer att hämta sina kassar via en sk click and collect-lösning. Foto: StrongPoint|

Andelen mat inköpt via nätet fortsätter att växa – och mest växer e-handel med upphämtning i butik eller via hämtskåp. Nu väntar nästa steg, så kallade hubblösningar – möjligheten att hämta sina kassar vid olika knutpunkter.

14 procent av alla svenskar mellan 18 och 74 år uppger att de handlar mat på nätet. Majoriteten väljer hemleverans, men cirka var tredje kund väljer numera att hämta sin mat via någon click and collect-lösning, det vill säga man beställer på nätet, men hämtar beställningen på annan plats, vanligen i anslutning till matbutiken. Det visar en ny undersökning gjord av YouGov på uppdrag av Retail technology-företaget StrongPoint.

Enligt undersökningen uppger 24 procent möjligheten att själv få välja när man får eller kan hämta upp sin mat som ett av de viktigaste kriterierna vid val av nätmatsleverantör. Det är till och med viktigare än en snabb leverans.

Cirka var tredje kund som handlar mat på nätet är ganska eller mycket intresserad av hämtskåpslösningar, helst i anslutning till hemmet, antingen utanför huset eller i ett gemensamt utrymme i fastigheten. Därefter kommer hämtskåp i anslutning till butiken, helst då utomhus. Runt var tredje uppger att de är intresserade av någon slags ”hubblösning”, det vill säga ett hämtskåp placerat vid en knutpunkt där många människor rör sig, till exempel vid infartsparkeringar och bensinstationer.

”Kunder idag vill ha val eller i alla fall upplevda val, även om de väljer samma sak varje gång. Gissningsvis spelar hämtskåpen en viktig roll här och jag tror att vi kommer att få se en utveckling mot en 50/50-fördelning mellan hemleveranser och hämtskåp, säger Svetlana Kolesova, forskare inom marknadsföring och konsumentbeteende vid Center for Retailing vid Handelshögskolan i Stockholm.

Amanda Cremon, marknadschef på StrongPoint, säger att hon är övertygad om att vi kommer att få se en hel del hubblösningar framöver:

”Vi har tidigare sett att några av våra internationella kunder satsat på hubbar, alltså att placera ut hämtskåp på platser där det rör sig mycket människor, till exempel i shoppingcenter och vid större kontors- och bostadskomplex. Nu har vi tagit de första stegen även i Sverige i och med Willys pilotprojekt med Circle K, med mobila hämtskåp vid bensinstationer.”

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd