Ursprungsmärkningen Från Sverige och varumärket Land satsar tillsammans på en Sverige-resa för att uppmärksamma svenska råvaror och svenskproducerade livsmedel. Resan startar i Småland och på Öland och fortsätter sedan genom landet för att under ett år presentera alla landsdelars utbud i butiker och på restauranger.
”I hela Sverige odlas och produceras det härliga råvaror, livsmedel och växter. Tillsammans med Land vill vi lyfta den svenska maten och drycken för att inspirera och öka kunskapen om såväl bredden som lokala specialiteter. Vi vill också lyfta det nytänkande som svenska bönder och livsmedelsföretagen arbetar med. Med fina svenska råvaror kan vi laga all världens mat”, säger Maria Forshufvud, VD Svenskmärkning AB.
Hon berättar att Från Sverige-märkningen i dagsläget används av 185 företag och att antalet ursprungsmärkta produkter närmar sig 10 000. Kriterierna för märkningen gäller inte enbart råvarans ursprung och kontroll, utan omfattar även förädling, hantering och packning som ska ske i Sverige.
För Land innebär samarbetet i en första omgång en artikelserie kallad Från Sverige-resan, där en artikel i månaden berättar om en särskild del av Sverige och följs upp i digitala kanaler.
”Vi sätter alltid de lokala råvarorna i främsta rummet och precis som Från Sverige så jobbar vi med att öka lockelsen och kunskapen om det lokala och de lokala råvarorna. Sverige är ett fantastiskt matland och genom vårt samarbete bidrar vi till att göra det lite mer fantastiskt”, säger Joel Linderoth, chefredaktör för Land.