Hotellkedja lyfter fram kvinnliga kaffebönder under mars

PUBLICERAD: 27 februari 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Kaffeodlare i Honduras. Foto: Löfbergs

Under mars månad serverar Nordic Choice Hotels ett särskilt kaffe, som är framställt inom ett projekt som stöttar kvinnliga kaffebönder i Honduras. Projektet, som drivs i samarbete med Löfbergs, bidrar även till en omställning till ekologisk produktion.

Sedan 2016 samarbetar Nordic Choice Hotels och kafferosteriet Löfbergs om ett projekt som syftar till att minska användningen av bekämpningsmedel i kaffeframställningen och bidra till en omställning till ekologisk produktion. Det har resulterat i att Nordic Choice Hotels, som serverar 2 900 koppar ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe per timme, har bidragit till en minskad användning av bekämpningsmedel med över 5 ton och en minskad användning av konstgödsel med över 50 ton. Kaffet är dessutom klimatkompenserat.

Samarbetet utvecklas nu till att också stötta kvinnliga kaffebönder i Honduras. Entreprenörerna får extra ekonomisk stöttning i att ställa om sitt jordbruk till ekologisk produktion och utbildning i ekologiska metoder för gödsling, kompostering och behandling av sjukdomar som kaffeplantorna kan drabbas av. Dessutom har de som deltagit i projektet fått språkutbildning och hjälp i att utveckla verksamheten vidare.

”Det här är resultatet av en gemensam ambition mellan oss och Löfbergs om att ställa om kaffeproduktionen till att bli ekologisk, samtidigt som vi hjälper fram duktiga och drivna kvinnliga entreprenörer och ser till att de får bättre betalt för den verksamhet de driver. Vi i Norden älskar kaffe och genom den här typen av projekt så kan vi bidra till att våra gäster kan fortsätta att njuta av drycken med gott samvete”, säger Nordic Choice Hotels hållbarhetsdirektör Harald Bjugstad-Holm.

Eva Eriksson, kvalitets- och hållbarhetsdirektör på Löfbergs, säger att partnerskapet med Nordic Choice Hotels rimmar väl med Löfbergs syfte ”to make people belong together”:

”Utan kunder som är villiga att betala lite mer för kaffet skulle vi inte kunna göra hållbara affärer. Att i partnerskap knyta ihop värdekedjan i gemensamma utvecklingsprojekt med kaffeodlare är extra inspirerande.”

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset