Butikskunder vill öka sin eko-konsumtion

PUBLICERAD: 28 januari 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Mer än hälften av de spontant tillfrågade i en kundundersökning uppgav att deras konsumtion av Krav-märkt och ekologiskt har ökat de senaste åren. 71 procent tror dessutom att deras eko-konsumtion kommer att öka i framtiden.

Kundundersökningen utfördes i tre livsmedelsbutiker i Mälardalen. Den orsak som kunderna uppgav till att de köper mer ekologiska livsmedel var oftast en ökad medvetenhet och att klimat- och hälsodebatten har haft stor inverkan.

”Vi ser att ekoförsäljningen har mattats av efter den kraftiga uppgången för några år sedan, men det är positivt att merparten av de tillfrågade kunderna tror att deras konsumtion av ekologiskt kommer att öka i framtiden. Det är en viktig förutsättning för att vi ska uppnå en hållbar produktion och konsumtion av livsmedel”, säger Anita Falkenek, VD på Krav.

Närmare hälften av deltagarna i undersökningen ville se mer hylletiketter, vippor och tydliga skyltar som visar var de Krav-märkta och ekologiska produkterna finns. De flesta föredrar också att de ekologiska varorna placeras ihop med övriga varor i samma kategori i stället för i separata hyllor för ekologiskt.

”Det finns helt klart utvecklingspotential för eko-sortimentet i butikerna. Med tydligare skyltning och märkning av Krav-certifierade produkter, kan kunderna lättare hitta de livsmedel som de gärna vill köpa”, säger Anita Falkenek.

I undersökningen bad man kunderna ange vad de tycker att olika eko-märkningar signalerar. Krav-märket ansågs ge den tydligaste vägledningen i livsmedelshyllorna, signalera högst kvalitet och stå för det mest hållbara alternativet.

Kundundersökningen utfördes i oktober 2018 av Retail Academics på uppdrag av Krav. Totalt deltog 185 personer i åldern 18-75, varav 63 procent kvinnor.

Senaste nytt

Kravs effektrapport: 40 år som gett eko i Sverige

Krav firar 40 år med en effektrapport: Ekologisk potatis har sparat 30 miljoner liter bekämpningsmedel och 30 000 ton koldioxid.
Effektrapport omslag prm_1000px

Uppdaterade kostråd: Mer grönt och mindre kött

Livsmedelsverket uppdaterar kostråden: Mer grönt och fullkorn, mindre av läsk, godis och snacks och högst 350 gram kött och chark i veckan.
rött kött

Atria Sverige stärker sitt hållbarhetsfokus

Atria har rekryterat Nelida Karlsson till en nyinrättad tjänst som hållbarhetschef för Atria Sverige.
Nelida_Karlsson

Alkoholfritt vin i PET-flaska till picknicken

Lagom till picknicksäsongen släpper Spring Village två nya alkoholfria viner i en praktisk PET-flaska, som är lätt att ta med på picknicken.
spring-villag-alkoholfrinyhet

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx