Mer än hälften av de spontant tillfrågade i en kundundersökning uppgav att deras konsumtion av Krav-märkt och ekologiskt har ökat de senaste åren. 71 procent tror dessutom att deras eko-konsumtion kommer att öka i framtiden.
Kundundersökningen utfördes i tre livsmedelsbutiker i Mälardalen. Den orsak som kunderna uppgav till att de köper mer ekologiska livsmedel var oftast en ökad medvetenhet och att klimat- och hälsodebatten har haft stor inverkan.
”Vi ser att ekoförsäljningen har mattats av efter den kraftiga uppgången för några år sedan, men det är positivt att merparten av de tillfrågade kunderna tror att deras konsumtion av ekologiskt kommer att öka i framtiden. Det är en viktig förutsättning för att vi ska uppnå en hållbar produktion och konsumtion av livsmedel”, säger Anita Falkenek, VD på Krav.
Närmare hälften av deltagarna i undersökningen ville se mer hylletiketter, vippor och tydliga skyltar som visar var de Krav-märkta och ekologiska produkterna finns. De flesta föredrar också att de ekologiska varorna placeras ihop med övriga varor i samma kategori i stället för i separata hyllor för ekologiskt.
”Det finns helt klart utvecklingspotential för eko-sortimentet i butikerna. Med tydligare skyltning och märkning av Krav-certifierade produkter, kan kunderna lättare hitta de livsmedel som de gärna vill köpa”, säger Anita Falkenek.
I undersökningen bad man kunderna ange vad de tycker att olika eko-märkningar signalerar. Krav-märket ansågs ge den tydligaste vägledningen i livsmedelshyllorna, signalera högst kvalitet och stå för det mest hållbara alternativet.
Kundundersökningen utfördes i oktober 2018 av Retail Academics på uppdrag av Krav. Totalt deltog 185 personer i åldern 18-75, varav 63 procent kvinnor.