Ica lanserar ett svenskt alternativ till halloumi

PUBLICERAD: 2 december 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Ica lanserar en svensk variant av den cypriotiska osten halloumi i samarbete med Norrmejerier. Produkten görs av norrländsk mjölk och är en del i Icas arbete för att öka produktionen av svensk mat.

”Att Ica tillsammans med de norrländska bönderna kan lansera ett svenskt alternativ till halloumi är ett viktigt bidrag för att visa på möjligheterna med förädling av svensk råvara. I en tid av oro för folkhälsoutmaningar och miljöproblem känns det viktigt att ytterligare investera i de svenska bönderna, som är ledande inom klimat och miljö”, säger Anders Svensson, VD ICA Sverige.

Produkten kommer att tas fram vid Norrmejeriers mejeri i Umeå, vilket innebär en investering i en ny ysteri- och förädlingsanläggning. Osten kommer att bestå till 100 procent av norrländsk mjölkråvara och uppges få samma karaktär som det cypriotiska originalet. Försäljningen startar vid mitten av september nästa år och Icas mål att sälja runt 350 ton om året.

”Halloumin är idag en storsäljare och har blivit självklar på många grillfester, picknickar och familjemiddagar. Det finns idag flera svenska varianter, men för att ta upp konkurrensen med de cypriotiska ostarna har vi letat efter en större aktör att samarbeta med, så att vi kan få volymer och bra pris. Det har känts viktigt för oss att kunna erbjuda ett alternativ som inte bara smakar gott, utan också känns bra i magen ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Anders Svensson.

Norrmejerier är Sveriges nordligaste mejeriförening och ägs av mjölkbönderna i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Enligt Norrmejeriers VD Anders Fredriksson innebär samarbetet med Ica att föreningen kan stärka sin betalningsförmåga till de norrländska mjölkbönderna.

”På Norrmejerier är vi stolta över vårt Norrland och att med den här satsningen kunna erbjuda människor över hela landet en del av det norrländska mathantverket och samtidigt stärka den norrländska mjölkproduktionen gör oss väldigt glada”, säger Anders Fredriksson.

 

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx