Julen blir grönare men julskinkan håller ställningarna

PUBLICERAD: 29 november 2019
UPPDATERAD: 21 februari

”Julbordet är en skön mix av tradition och förnyelse, och det speglas i hur de svenska livsmedelsproducenterna twistar till våra vanliga julprodukter med nya smaker, oväntade ingredienser och annorlunda råvaror”, sa Livsmedelsföretagens VD Björn Hellman, som presenterade nya julmatsprodukter på en pressträff hos Lantmännen den 28 november. Foto: Carina Malm

Traditionella julrätter, som julskinka, Janssons, sill och ris à la Malta är fortsatt i topp, men en av sex säger att de kommer att äta mindre kött den här julen, framför allt kvinnor och yngre. Det visar Livsmedelsföretagens årliga julundersökning.

Svenskarnas julmatsvanor förändras, om än långsamt. Det visar Livsmedelsföretagens undersökning av svenskarnas julfirande som har genomförts sedan 2013.

”Julen är vår mest traditionella högtid. Men som vi ser i undersökningen så betyder inte det att allt står still. Tvärtom, varje år ser vi flera små, spännande förändringar i svenskarnas mat- och dryckesvanor. Det är uppenbart att de yngre har annorlunda preferenser än de äldre, till exempel vad gäller köttätande. Men det som gör julmaten så härlig är att man verkar lägga till snarare än att dra ifrån, och på så sätt kan alla få det de vill”, säger Björn Hellman, VD i Livsmedelsföretagen.

Skinkan är fortsatt favorit på julbordet men avståndet till sillen och Janssons frestelse krymper. 25 procent har julskinka som favoriträtt på julbordet, men 2013 var den siffran 35 procent.

”Fortsätter utvecklingen i den här riktningen så borde julskinkan, Jansson och sillen vara någorlunda jämnstora om 5-10 år”, kommenterar Björn Hellman.

16 procent uppger att de kommer att minska sitt köttätande julen 2019, framför allt yngre och kvinnor, men 56 procent av svenskarna vill att kött- och charkprodukter ska dominera julbordet.

”Det är glädjande att se att så många väljer att satsa på svenskt kött och kött- och charkprodukter med högre kvalitet. Det är ofta samma sak, och det lite högre priset får man igen mångfalt i smak och kvalitet”, säger Björn Hellman.

Julmust är fortsatt julens viktigaste dryck, före julöl och snaps, och ris à la Malta drar ifrån i dessertligan. På frågan om julmaten kommer att beställas från restaurang, cateringfirma eller matkasseföretag blir svaret definitivt nej – bara en procent vill beställa hem maten. Det svenskarna tycker att de är bäst på att tillaga är Janssons frestelse.

Årets undersökning visar att kvinnorna fortfarande tar det överlägset största ansvaret för att ordna julmaten, men att männen börjar närma sig.

”Det är uppenbart att det svenska julfirandet inte är jämställt. Kvinnor tar ett mycket större ansvar. Men utvecklingen går åt rätt håll. Fler män tar ansvar, helt eller delvis, men självklart skulle vi önska att det gick snabbare”, säger Björn Hellman.

En ny fråga i årets undersökning är: Vilken känd svensk person som har varit aktuell 2019 vill du bjuda in till julbordet? Där toppas listan av Anders Hansen, psykiatriker och populärvetenskaplig författare, före Mia Skäringer och Sven Melander.

Undersökningen utfördes 15–19 november 2019 av Demoskop på uppdrag av Livsmedelsföretagen. Totalt genomfördes 1 102 intervjuer.

Läs hela undersökningen

Senaste nytt

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx