Nu lanseras den digitala tjänsten Vegopedia.se, som ska hjälpa konsumenter att sålla bland det växande utbudet av vegetariska produkter på marknaden.
Idén till Vegopedia föddes ur viljan att hjälpa konsumenter att ta steget mot en grönare kost.
”Vegetarisk mat ska inte vara svårt. Vi vill att alla snabbt och enkelt ska kunna hitta information om vegetariska produkter, oavsett om du varit vegan i flera år eller planerar inför en köttfri måndag”, säger Clara Lundborg, som är designer och en av flera bakom projektet.
Målet var att skapa en tjänst som gör det enklare att sålla bland det snabbt växande utbudet av vegetariska produkter och genom smarta funktioner kunna hitta produkter utifrån kriterier, som protein- och näringsinnehåll, speciella kosthållningar och allergier.
”Varumärkena har oftast bra information om egna produkter på sina webbsajter, men det är svårt att jämföra produkter från olika varumärken”, säger Andreas Nilsson, initiativtagare till Vegopedia.
Med ersättningsguiden kan den som vill byta ut köttet läsa om alternativa ingredienser till de mest vanliga vardagsrätterna i Sverige. Sajten innehåller också en funktion där produkter kan betygsättas av besökarna.
Vegopedia är en helt oberoende tjänst som är grundad och finansierad av Adaptive Media, en digital byrå i Stockholm.