Vegotrenden är stark över hela landet och inom alla åldersgrupper. Det visar Icas genomgång av hur försäljningen av vegetariska alternativ har utvecklats i Sverige under 2019
”Vego är inte längre en smal trend utan börjar bli en bred företeelse i hela landet, i vissa butiker har försäljningen ökat med mer än 1000 procent och det är roligt att många kunder vill pröva ny mat”, säger Anders Svensson, VD ICA Sverige.
Trenden drivs av vad som kallas ”färsk vego”, till exempel färska vegoschnitzlar, falafel eller burgare, ett segment med en total försäljningsökning på 40 procent. I vissa delar av landet är utvecklingen av vego särskilt stark, vilket enligt Icas analyser beror på en kombination av ett starkt lokalt intresse hos kunderna och Ica-handlarens engagemang. Flest kunder finns i de fyra största städerna, där antalet nya vegokunder har ökat med 12 procent i Stockholm, 10 procent i Göteborg, 13 procent i Malmö och 11 procent i Uppsala.
”Vi har försökt göra det enkelt för de kunder som vill pröva vego genom att visa hur vegoalternativ kan funka till både husmanskosten och fredagstacosen. Att det blivit enkelt att pröva vego, samtidigt som många kunder ser vego som bra för både miljö och hälsa är viktiga orsaker till de kraftiga ökningarna, säger Anders Svensson.
Inom Ica pågår en strategisk satsning för att kunna möta vegotrenden. Under 2019 lanserar Ica Sverige runt 50 nya vegoprodukter och ett utbildningspaket till butikerna. Den största utmaningen med vegotrenden, enligt Ica, är att öka produktionen av svensk vego, då det idag inte finns tillräcklig svensk produktion för att möta den stora efterfrågan.
”Vi värnar svensk livsmedelsproduktion och de svenska bönderna har en särskild plats i Ica-hjärtat. Därför tycker vi det är viktigt att även de som vill äta vego ska kunna välja svenskt. Vi vill bidra till att produktionen av svensk vego ökar, eftersom det skulle innebära att fler bönder kan dra nytta av den starka vegotrenden och att det svenska lantbruket kan fortsätta att utvecklas”, säger Anders Svensson.