VASA Bryggeri ställer om till 100 procent återvunnen plast

PUBLICERAD: 25 november 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Niclas Nilsson är VD för VASA Bryggeri i Sundsvall.

VASA Bryggeri utanför Sundsvall kommer att börja använda PET-flaskor av 100 procent återvunnen plast för sina produkter och blir därmed, tillsammans med Coca-Cola Sverige, en av de första fabrikerna i världen att göra denna miljösatsning.

VASA Bryggeri har projekterat för användningen av återvunnen plast sedan slutet av 2018 och kommer att påbörja omställningen med start i början av 2020.

”Miljö har länge varit ett av våra starkaste kärnvärden och vi ämnar att ständigt ligga i framkant när det kommer till klimatförbättrande åtgärder”, förklarar företagets VD Niclas Nilsson.

Genom att använda flaskor av 100 procent återvunnen plast kommer VASA att bidra till minskad produktion av nytillverkad plast med flera ton per år, vilket ger ett märkbart mindre utsläpp av koldioxid. I samarbetet med Returpack pantas nära 90 procent av samtliga sålda flaskor och kan därmed användas för återvinning.

VASA kommer efter omställningen att som tidigare fortsätta använda sig av pappersetiketter istället för plast. Dessutom kommer dessa att appliceras med minimal limmängd för så låg miljöpåverkan som möjligt.

”Omställningen till 100 procent återvunnen plast kommer naturligtvis att kräva stora investeringar och omställningar för VASA Bryggeri, men det känns helt rätt och naturligt att göra den här satsningen”, säger Niclas Nilsson.

I förra veckan gick även Coca-Cola Sverige ut med nyheten, att alla PET-flaskor som används till företagets svenska produkter ska vara gjorda av återvunnen plast. Vattenfabriken i Olofström har också lanserat dryckesflaskor av 100 procent återvunnen PET till sitt smaksatta Eko-vatten.

Läs vidare

Packnews nr 5 - gratisläsning om Scanpack

Packnews nr 5 är en annorlunda utgåva ur flera aspekter. Tidningen finns bara i digitalt format, kan läsas kostnadsfritt och handlar enbart om Scanpack 2024.
Packnews-5_24-mailchimp-header

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Senaste nytt

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd

Första trendrapporten om svenskt öl

Hur ser framtiden ut för svenskt öl? Vilka trender präglar branschen 2025? Beernews presenterar Sveriges första trendrapport om öl.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 08.53.14

Consivo köper dansk livsmedelsdistributör

Consivo Group har förvärvat danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona och kan nu erbjuda sina tjänster på alla fyra nordiska huvudmarknader.
Bild 1 Pasta