Sex av tio svenskar äter vegetariskt varje vecka

PUBLICERAD: 12 november 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Nästan sex av tio svenskar, 57 procent, äter minst en middag i veckan utan kött eller fisk. Samtidigt är det bara en fjärdedel som kallar sig vegetarian, vegan eller flexitarian. Det visar den nya rapporten Sustainable Life Barometer från Orkla. 

”I Sverige verkar begrepp som ”vegetarian” eller ”flexitarian” vara mycket tätare förknippat med en identitet än vad det är i våra nordiska grannländer. Trots att relativt få tänker på sig själva som flexitarianer är det i själva verket en majoritet av svenskar som äter som flexitarianer. Det är en mycket bra grund för att bidra till att begränsa klimatförändringarna”, säger Cecilia Gannedahl, kommunikationsdirektör på Orkla Sverige.

Nästan var tredje svensk, 31 procent, uppger att de äter mindre kött för klimatets skull. 45 procent av svenskarna har dock inte anpassat sina matvanor. Nästan hälften, 46 procent, är också nöjda med utbudet av vegetarisk och vegansk mat i sin livsmedelsbutik. Däremot anser bara var femte svensk, 22 procent, att de blir inspirerade att köpa vegetarisk och vegansk mat, när de handlar i sin livsmedelsbutik.

Undersökningen visar att svenskar i regel är mer miljö- och klimatmedvetna än invånarna i våra grannländer. Vi har också en mer positiv inställning till vegetarisk mat. Exempelvis är det bara 17 procent i genomsnitt i Norden och Baltikum som äter mindre kött för klimatets skull, jämfört med 31 procent i Sverige.

Svenskar är också mer benägna att testa vegetariska produkter. Till exempel har 30 procent av svenskarna någon gång ätit en vegoburgare, medan snittet i Norden och Baltikum ligger på 19 procent.

Undersökningen genomfördes av Ipsos under perioden 14–25 oktober 2019 och besvarades av 1 000 respondenter i respektive Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland och Litauen genom en online-panel.

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Så ska arbetet mot livsmedelsfusk stärkas

Regeringens utredning för att stärka arbetet mot livsmedelsfusk föreslår att en "Fuskenhet" inrättas på Livsmedelsverket .
av4r5856-scaled

Konsumenterna över lag nöjda med svenska matbutiker

Svenska konsumenter är generellt ganska nöjda med sina matbutiker, trots stigande priser.
Woman checking the grocery receipt

Ulrika Palm blir Cloetta Sveriges nya vd

Cloetta Sveriges nya vd Ulrika Palm kommer närmast från rollen som Division Director Nordics för Midsona Sverige AB.
palm

Mindre salt i bröd och charkprodukter

Saltinnehållet i bröd och charkprodukter som köps i butik har minskat betydligt de senaste åren.
Bröd