Axel Johnson tar över hela Martin & Servera

PUBLICERAD: 6 november 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Caroline Berg är styrelseordförande i Martin & Servera och Axel Johnson.

Axel Johnson, som idag äger 70 procent av Martin & Servera, köper resterande 30 procent av familjen Oldmark och blir ensam ägare till företaget.

2011 gick de två familjeägda restaurang- och storköksgrossisterna Martin Olsson och Servera samman och bildade Martin & Servera. Efter sammanslagningen har bolaget expanderat både inom offentlig sektor och privat restaurangverksamhet, där man idag är största leverantör till den svenska marknaden.

Caroline Berg, styrelseordförande i Martin & Servera och Axel Johnson, säger att Axel Johnson vill fortsätta på den inslagna vägen och är stolt över Martin & Serveras fokus på kvalitet, hållbarhet och på att förenkla kundernas vardag och affär:

”Under de senaste åren har Martin & Serveras verksamhet breddats ytterligare genom bland annat flera förvärv av specialistbolag och etablering av nya tjänster och verksamheter, vilket gör oss till en ännu mer komplett samarbetspartner till Sveriges restauranger och storkök. Framåt ser vi att digitaliseringen ger oss stora möjligheter att utveckla verksamheten genom att arbeta smartare, resurseffektivare och bli ännu bättre på att förstå och ge service till våra kunder.”

Martin Oldmark var ordförande i Martin & Servera mellan 2011-2018:

”När vi tillsammans med Axel Johnson skapade Martin & Servera så var familjeföretagandet och långsiktigheten en viktig förenande faktor. När vi nu lämnar som ägare, så är vi glada över Martin & Serveras starka utveckling och ledande position på marknaden, men också över att det även framöver kommer att vara ett svenskt familjeägt bolag, där affärsmässighet alltid förenas med långsiktighet och ansvarstagande.”

Affären förutsätter ett godkännande från konkurrensmyndigheterna i Sverige och Finland. Parterna är överens om att inte offentliggöra köpeskillingen.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1