IVL testar pantsystem för take away-förpackningar

PUBLICERAD: 4 november 2019
UPPDATERAD: 21 februari


För första gången ska ett pantsystem för take away-förpackningar testas i Sverige. Matlådor och kaffemuggar ska kunna lämnas in där de tidigare har inhandlats för att sedan diskas och återanvändas – något som ska spara både resurser och minska nedskräpningen.

”Projektet ligger perfekt i tiden, och det bästa är att så många aktörer vill vara med. Pantsystemet kommer till en början att finnas på ställen vid KTH, Söderhallarna, SLU, Göteborgs universitet och vid Avenyn. Det ger goda möjligheter att testa och utvärdera systemet och få fram bra rekommendationer på området”, säger Åsa Stenmarck, projektledare och resursexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Pant för återanvändning av take away-förpackningar finns i mindre skala i en del andra länder och storstäder men har inte testats tidigare i Sverige. Åsa Stenmarck menar att det är först nu som intresset för den här frågan har blivit stort.

”Enskilda aktörer har känt att det är svårt att starta upp den här typen av system på egen hand. Det är något som vi tar fasta på och därför samlar vi många aktörer i det här projektet, för att på så sätt komma så nära verkligheten som möjligt och hantera de utmaningar som finns.”

Trenden med take away ökar, inte bara i Sverige utan i hela världen. En övergång från engångsartiklar till förpackningar som går att återanvända skulle minska resursförbrukningen, både genom minskad avfallsmängd och framförallt genom att färre muggar och lådor behöver produceras. Ytterligare en aspekt är att nedskräpningen skulle minska. Engångsartiklar beräknas stå för 43 procent av nedskräpningen i EU.

”Själva kulturen att vi hämtar allt mer mat och ibland äter den ”i farten” är svår att ändra på, däremot går det att ändra på vilka produkter vi tar till hjälp när vi gör det. Många take away-förpackningar används mer som transport av mat och dryck tillbaka till arbetsplatsen eller hemmet och där borde det gå att införa mer hållbara alternativ”, säger Åsa Stenmarck.

En tidigare studie som IVL har gjort visar att såväl restaurang- och kaféaktörer som deras gäster ställer sig positiva till ett pantsystem på take away-förpackningar.

”Många kunder efterfrågar ett hållbarhetstänk och vill göra rätt, så det känns bra att vi tittar vidare på det här. Det som är viktigt är att säkerställa att pantsystemet verkligen bidrar till att minska de negativa miljöeffekterna från engångsanvändningen. Diskning och transporter får inte minska miljönyttan i alltför hög grad”, säger Åsa Stenmarck.

Till en början kommer fem fallstudier att genomföras på olika kaféer och lunchrestauranger i Stockholm och Göteborg. Faller allt väl ut hoppas man kunna skala upp och inkludera fler matställen.

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset