Restauranger fortsätter att ta andelar från dagligvaruhandeln

PUBLICERAD: 31 oktober 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Svenskarnas uteätande fortsätter att ta andelar av dagligvaruhandeln. Foto: Max Burgers||

Lågprisvaruhus, apotek och restauranger är de dagligvarukanaler som spås ha starkast tillväxt under de kommande åren. Uteätandet fortsätter därmed att ta andelar från dagligvaruhandeln. Det visar DLF:s rapport Marknadsutsikter 2023.

Mellan 2000 och 2018 minskade dagligvaruhandelns andel av hushållens konsumtionsutgifter med 8 procentenheter (till drygt 56%), medan restaurangernas andel ökade med sex procentenheter (till 25%).

Nu visar DLF:s prognos att restaurangerna fortsätter att ta andelar från dagligvaruhandeln. Restaurangernas tillväxt väntas bli 4 procent per år fram till 2023, medan dagligvaruhandeln väntas växa med 2,9 procent. Restaurangernas tillväxt förklaras bland annat av en ökad turism och en fortsatt hög prisökningstakt.

Lågprisvaruhusen är den kanal som spås växa allra snabbast, med 5,8 procent, till stor del drivet av nyare aktörer som Dollarstore och Normal. Tillväxtprognosen för Apoteken ligger på 5,6 procent, vilket förklaras med en hög tillväxt för handelsvaror, som hudvård, kosmetik och hälsokost.

Totalmarknaden för dagligvaror inklusive restauranger omsätter idag närmare 545 miljarder och står för en dryg fjärdedel av den privata konsumtionen i Sverige. Dagligvaruhandeln är den största kanalen på dagligvarumarknaden med en andel på cirka 56 procent.

DLF:s rapport Marknadsutsikter 2023 har producerats av Marketing Clinic och prognostiserar marknadsutvecklingen samt framtidens kanallandskap för dagligvaror i Sverige fram till år 2023.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset