Sverige och Norge blir först i världen, när kolsyremaskintillverkaren SodaStream lanserar fem smaker från Pepsi. SodaStream blev tidigare i år uppköpt av PepsiCo.
”Den här lanseringen är en viktig milstolpe för SodaStream i arbetet för att ge konsumenter fler valmöjligheter när det kommer till dryck och samtidigt värna om vår planet. Nu har SodaStreams användare möjligheten att dricka sina favoritsmaker från Pepsi i sitt hem med hjälp av en kolsyremaskin från SodaStream och en återanvändbar flaska”, säger Eyal Shohat, Chief Executive Officer på SodaStream.
Enligt Jim Andrew, PepsiCo, är lanseringen ett sätt att dra nytta av både SodaStreams och Pepsis styrkor:
”Vår målsättning är en kraftigare tillväxtökning för SodaStream. Tillsammans med SodaStream jobbar vi mot vårt mål att minska plastanvändningen och bygga en mer hållbar framtid. Det här är ett steg på vägen.”
Smakerna Pepsi, Pepsi Max, 7-up, 7-up free och Mirinda släpps först på SodaStreams webshop och finns från vecka 45 hos Elgiganten, Clas Ohlsson, Citygross och Gekås.
Idag har vart fjärde svenskt hushåll en kolsyremaskin från SodaStream. Genom att använda en kolsyremaskin i stället för att köpa plastflaskor, minskar svenskarna sin plastkonsumtion med 182 miljoner engångsplastflaskor årligen, uppger företaget.