Unga kvinnor väljer laktosfritt och växtbaserat

PUBLICERAD: 21 oktober 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Konsumtionen av laktosfri mjölk och växtbaserade alternativ ökar kraftigt bland svenskarna, framför allt bland unga kvinnor. Det visar ny statistik från Magrapporten 2019, Sveriges största undersökning om maghälsa.

Undersökningen visar att 59 procent av svenskarna har ökat sin konsumtion av växtbaserade alternativ till mjölk och 33 procent har ökat sin konsumtion av laktosfria produkter, till exempel mjölk, det senaste året. Det är de unga kvinnorna i åldrarna 25–30 år som går i bräschen för förändringen där 7 av 10 har laktosfri mjölk och/eller ett växtbaserat alternativ hemma.

33 procent av svenskarna uppger att de föredrar laktosfri mjölk eller växtbaserade alternativ till mjölk i kaffet. I åldersgruppen 25-30 år väljer en av fyra ett växtbaserat alternativ i stället för mjölk i kaffet

Fakta från undersökningen:
• 59 procent har ökat sin konsumtion av växtbaserade alternativ till mejeriprodukter jämfört med året innan.
• 33 procent har ökat sin konsumtion av laktosfria alternativ till mejeriprodukter jämfört med året innan.
• 25 procent uppger att de har laktosfri mjölk i kylskåpet och 20 procent att de har ett växtbaserat alternativ.
• 71 procent av kvinnor 25–30 år uppger att de har laktosfri och/eller växtbaserat alternativ till mjölk hemma i kylskåpet.

Magrapporten 2019 är den fjärde upplagan av Valios undersökning om maghälsa. Totalt intervjuades 2 001 personer i åldrarna 16-79 år av Kantar Sifo den 13-19 juni 2019. Svarsfrekvensen var 26 procent.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx