Unga kvinnor väljer laktosfritt och växtbaserat

PUBLICERAD: 21 oktober 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Konsumtionen av laktosfri mjölk och växtbaserade alternativ ökar kraftigt bland svenskarna, framför allt bland unga kvinnor. Det visar ny statistik från Magrapporten 2019, Sveriges största undersökning om maghälsa.

Undersökningen visar att 59 procent av svenskarna har ökat sin konsumtion av växtbaserade alternativ till mjölk och 33 procent har ökat sin konsumtion av laktosfria produkter, till exempel mjölk, det senaste året. Det är de unga kvinnorna i åldrarna 25–30 år som går i bräschen för förändringen där 7 av 10 har laktosfri mjölk och/eller ett växtbaserat alternativ hemma.

33 procent av svenskarna uppger att de föredrar laktosfri mjölk eller växtbaserade alternativ till mjölk i kaffet. I åldersgruppen 25-30 år väljer en av fyra ett växtbaserat alternativ i stället för mjölk i kaffet

Fakta från undersökningen:
• 59 procent har ökat sin konsumtion av växtbaserade alternativ till mejeriprodukter jämfört med året innan.
• 33 procent har ökat sin konsumtion av laktosfria alternativ till mejeriprodukter jämfört med året innan.
• 25 procent uppger att de har laktosfri mjölk i kylskåpet och 20 procent att de har ett växtbaserat alternativ.
• 71 procent av kvinnor 25–30 år uppger att de har laktosfri och/eller växtbaserat alternativ till mjölk hemma i kylskåpet.

Magrapporten 2019 är den fjärde upplagan av Valios undersökning om maghälsa. Totalt intervjuades 2 001 personer i åldrarna 16-79 år av Kantar Sifo den 13-19 juni 2019. Svarsfrekvensen var 26 procent.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.