Konsumtionen av laktosfri mjölk och växtbaserade alternativ ökar kraftigt bland svenskarna, framför allt bland unga kvinnor. Det visar ny statistik från Magrapporten 2019, Sveriges största undersökning om maghälsa.
Undersökningen visar att 59 procent av svenskarna har ökat sin konsumtion av växtbaserade alternativ till mjölk och 33 procent har ökat sin konsumtion av laktosfria produkter, till exempel mjölk, det senaste året. Det är de unga kvinnorna i åldrarna 25–30 år som går i bräschen för förändringen där 7 av 10 har laktosfri mjölk och/eller ett växtbaserat alternativ hemma.
33 procent av svenskarna uppger att de föredrar laktosfri mjölk eller växtbaserade alternativ till mjölk i kaffet. I åldersgruppen 25-30 år väljer en av fyra ett växtbaserat alternativ i stället för mjölk i kaffet
Fakta från undersökningen:
• 59 procent har ökat sin konsumtion av växtbaserade alternativ till mejeriprodukter jämfört med året innan.
• 33 procent har ökat sin konsumtion av laktosfria alternativ till mejeriprodukter jämfört med året innan.
• 25 procent uppger att de har laktosfri mjölk i kylskåpet och 20 procent att de har ett växtbaserat alternativ.
• 71 procent av kvinnor 25–30 år uppger att de har laktosfri och/eller växtbaserat alternativ till mjölk hemma i kylskåpet.
Magrapporten 2019 är den fjärde upplagan av Valios undersökning om maghälsa. Totalt intervjuades 2 001 personer i åldrarna 16-79 år av Kantar Sifo den 13-19 juni 2019. Svarsfrekvensen var 26 procent.