Humor ska få fler att välja Krav-märkt frukt och grönt

PUBLICERAD: 21 oktober 2019
UPPDATERAD: 21 februari


”Ansvarsfulla” äpplen, tomater och rotfrukter ska få flera att välja Krav-märkt. Det är målet för Kravs nya kampanj, som präglas av humor och lekfullhet.

Kampanjens budskap är att Krav-märkta frukter och grönsaker är ansvarsfulla, eftersom de bryr sig om sig själva och andra. Detta kommuniceras genom animerade filmer i sociala medier och genom annonsering i flera magasin. I filmerna lyfts fördelar som Krav-ekologisk produktion ger, som biologisk mångfald och minskad klimatpåverkan. I Krav-certifierad produktion används till exempel enbart förnybar el.

”Intresset för frukt och grönt ökar i och med att allt fler väljer vegetariskt av hållbarhetsskäl. När man köper Krav-märkta frukter och grönsaker värnar man om planeten genom att gynna den biologiska mångfalden och får produkter garanterat utan naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel. Man visar då också omtanke om de som arbetar i produktionen, säger Nina Halling, kommunikationschef på Krav.

”Vi vill förmedla att Krav-märkningen ger en trygghet för konsumenterna genom att vi tar ansvar hela vägen från odling och produktion till butikshyllan.”

Kampanjen görs tillsammans med reklambyrån ANR BBDO.

Se filmerna på YouTube:
Tomater
Rotfrukter
Äpplen

Läs mer om kampanjen

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Änglamarks pastaförpackningar byter från plast till papper

Coop ska spara 300 ton plast om året genom att byta ut plasten i Änglamarks pastaförpackningar till papper.
coop

Svenska proteingrödor i Anammas nya baljväxtfärs

Orklas varumärke Anamma lanserar en ny baljväxtfärs med öländska och skånska gråärtor, åkerbönor och linser
Anamma_baljvaxtfars_liggande_uncropped_RGB_LZW

Saveggys växtbaserade barriär ska ersätta plast på gurkor

Saveggy har ingått ett partnerskap med odlarna.se inför lanseringen av sin ätbara, växtbaserade skyddsbarriär på gurkor.
abcaeec2-9b15-4924-8b2d-88cc77c7b482(1)

Nespresso lanserar kaffet N°20 efter 20 års utveckling

Under 20 år har Nespresso arbetat med att ta fram kaffet N°20, genom att kombinera två Arabicaplantor.
P_4454_NESPRESSO_N20_SINGLE_GLASS_BOX_CAPSUAL_KV2_v2