Humor ska få fler att välja Krav-märkt frukt och grönt

PUBLICERAD: 21 oktober 2019
UPPDATERAD: 21 februari


”Ansvarsfulla” äpplen, tomater och rotfrukter ska få flera att välja Krav-märkt. Det är målet för Kravs nya kampanj, som präglas av humor och lekfullhet.

Kampanjens budskap är att Krav-märkta frukter och grönsaker är ansvarsfulla, eftersom de bryr sig om sig själva och andra. Detta kommuniceras genom animerade filmer i sociala medier och genom annonsering i flera magasin. I filmerna lyfts fördelar som Krav-ekologisk produktion ger, som biologisk mångfald och minskad klimatpåverkan. I Krav-certifierad produktion används till exempel enbart förnybar el.

”Intresset för frukt och grönt ökar i och med att allt fler väljer vegetariskt av hållbarhetsskäl. När man köper Krav-märkta frukter och grönsaker värnar man om planeten genom att gynna den biologiska mångfalden och får produkter garanterat utan naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel. Man visar då också omtanke om de som arbetar i produktionen, säger Nina Halling, kommunikationschef på Krav.

”Vi vill förmedla att Krav-märkningen ger en trygghet för konsumenterna genom att vi tar ansvar hela vägen från odling och produktion till butikshyllan.”

Kampanjen görs tillsammans med reklambyrån ANR BBDO.

Se filmerna på YouTube:
Tomater
Rotfrukter
Äpplen

Läs mer om kampanjen

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx