”Ansvarsfulla” äpplen, tomater och rotfrukter ska få flera att välja Krav-märkt. Det är målet för Kravs nya kampanj, som präglas av humor och lekfullhet.
Kampanjens budskap är att Krav-märkta frukter och grönsaker är ansvarsfulla, eftersom de bryr sig om sig själva och andra. Detta kommuniceras genom animerade filmer i sociala medier och genom annonsering i flera magasin. I filmerna lyfts fördelar som Krav-ekologisk produktion ger, som biologisk mångfald och minskad klimatpåverkan. I Krav-certifierad produktion används till exempel enbart förnybar el.
”Intresset för frukt och grönt ökar i och med att allt fler väljer vegetariskt av hållbarhetsskäl. När man köper Krav-märkta frukter och grönsaker värnar man om planeten genom att gynna den biologiska mångfalden och får produkter garanterat utan naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel. Man visar då också omtanke om de som arbetar i produktionen, säger Nina Halling, kommunikationschef på Krav.
”Vi vill förmedla att Krav-märkningen ger en trygghet för konsumenterna genom att vi tar ansvar hela vägen från odling och produktion till butikshyllan.”
Kampanjen görs tillsammans med reklambyrån ANR BBDO.
Se filmerna på YouTube:
Tomater
Rotfrukter
Äpplen
Läs mer om kampanjen