Willys är det varumärke som har ökat mest, när unga svenskar får ange vilket varumärke de har hört något positivt om och pratar mest om. Det visar YouGov BrandIndex.
Rankningen bland unga är framtagen med hjälp av YouGov BrandIndex word of mouth-värde, bland alla varumärken som respondenterna i åldern 18-34 år har hört något positivt om (positivt buzz). Endast varumärken med minst 200 intervjuer under perioden är inkluderade.
Willys har ökat sitt word of mouth-värde med 8,8 procentenheter under de senaste 12 månaderna och är det varumärke som ökat mest bland 18-34-åringar.Kedjan har gjort ett starkt resultat senaste året och attraherar de yngre genom låga priser. Willys har även gjort en tydlig satsning på de unga genom sitt samarbete med Studentkortet.
BMW hamnar på andra plats på listan, före Lidl.
Word of mouth-värdet beräknas genom att respondenterna får ange vilka varumärken de har haft någon form av kommunikation med vänner och familj om under de senaste två veckorna.
Buzz beräknas genom att respondenterna får ange, om de under de senaste två veckorna har hört något positivt eller negativt om ett specifikt varumärke genom reklam, nyheter eller vänner och familj.
Data är från 1 september 2018 till 31 augusti 2019.