Projektet Jobba Grönt, som drivs av LRF och Gröna Arbetsgivare, tar hjälp av Sveriges främsta influencers och en ny YouTube-serie för att locka fler ungdomar att välja gröna jobb.
Den 10 oktober hade ”The Green Challenge” premiär på YouTube-kanalen Splay Sverige. I serien får profilerna Carl Déman, Vanja Engström och Gordon Dewoon i laget Game on samt Antonija Mandir, Amir Halim, Jennifer Andersson i laget Mandir bege sig till Stiernhööksgymnasiet i Rättvik för att tävla om vem som är bäst på att jobba grönt, det vill säga inom jord-, skog- och djurnäringarna.
”Med The Green Challenge vill vi förmedla till 13-25-åringar att ett grönt yrkesval är klimatsmart, roligt, ger frihet och en skön livsstil. Det gröna näringslivet är ju nyckeln till framtidens hållbara samhälle”, säger Pernilla Åkerström-Frid, som är projektledare för Jobba Grönt.
Caroline Borelius, försäljningschef på Splay One, säger att ett varumärke som vill nå unga människor 2019 måste ha en YouTube-närvaro:
”Det är fantastiskt att samarbeta med LRF och Gröna Arbetsgivare, som är lika övertygade som vi på Splay One om att det krävs underhållande innehåll för att engagera en ung målgrupp.
Se avsnitt 1 (av 4) här