Influencers ska locka fler unga att välja gröna jobb

PUBLICERAD: 14 oktober 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Lag Game on: Carl Deman, Vanja Engström och Gordon Dewoon. Foto: Anna Ross

Projektet Jobba Grönt, som drivs av LRF och Gröna Arbetsgivare, tar hjälp av Sveriges främsta influencers och en ny YouTube-serie för att locka fler ungdomar att välja gröna jobb.

Den 10 oktober hade ”The Green Challenge” premiär på YouTube-kanalen Splay Sverige. I serien får profilerna Carl Déman, Vanja Engström och Gordon Dewoon i laget Game on samt Antonija Mandir, Amir Halim, Jennifer Andersson i laget Mandir bege sig till Stiernhööksgymnasiet i Rättvik för att tävla om vem som är bäst på att jobba grönt, det vill säga inom jord-, skog- och djurnäringarna.

”Med The Green Challenge vill vi förmedla till 13-25-åringar att ett grönt yrkesval är klimatsmart, roligt, ger frihet och en skön livsstil. Det gröna näringslivet är ju nyckeln till framtidens hållbara samhälle”, säger Pernilla Åkerström-Frid, som är projektledare för Jobba Grönt.

Caroline Borelius, försäljningschef på Splay One, säger att ett varumärke som vill nå unga människor 2019 måste ha en YouTube-närvaro:

”Det är fantastiskt att samarbeta med LRF och Gröna Arbetsgivare, som är lika övertygade som vi på Splay One om att det krävs underhållande innehåll för att engagera en ung målgrupp.

Se avsnitt 1 (av 4) här

Senaste nytt

Smaktrender: Asiatiskt i köket, pistageboom och sursött

Citron, hallon och nötigt – Smakrapporten 2025 avslöjar tydliga skiften i svenskarnas smakpreferenser.
Pressbild_citron

Garants mejeriförpackningar sprider kunskap om dyslexi

Axfood har inlett ett samarbete med Dyslexiförbundet för att öka kunskapen om läs- och skrivsvårigheter.
dyslexi

CandyKings sommarnyheter nu i lösgodishyllan

CandyKing presenterar sju nya lösgodisbitar i årets sommarsortiment.
e2d0d3ef-b49c-48cd-8200-8ab0df21ae52-w_960

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx