Nytt utseende ska göra det enklare att välja norrländskt

PUBLICERAD: 18 september 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Under hösten får flera av Norrmejeriers förpackningar en liten uppfräschning, som ska göra det ännu enklare att välja norrländska mejerivaror i butiken. Samtidigt får mjölkförpackningen den mer miljövänliga skruvkorken, vilket ökar andelen förnybart material från 84 till 92 procent.

För att förtydliga ursprunget väljer Norrmejerier att använda bestämd form på produktnamnet, det vill säga inte bara mjölk, utan ”Mjölken från vårt Norrland”.

”Vi vill göra det ännu enklare att välja norrländska mejeriprodukter i butikshyllan. Med de nya produktnamnen vill vi förmedla att det faktiskt är skillnad på till exempel mjölk och mjölk. Väljer du mejeriprodukter från våra norrländska mjölkbönder får du inte bara produkter som smakar gott, dina pengar stannar också här i norr och gör gott för hela Norrland”, säger Annah Svensson, Marketing&Product Manager för Norrmejeriers färskvarusortiment.

De produkter som får nytt utseende är Norrmejeriers mjölk, fil och matlagningsprodukter och kommer att dyka upp i butikerna under hösten.

En annan nyhet är att Norrmejerier nu övergår till den så kallade Tetra-Edge-förpackningen med skruvkork för all mjölk i enlitersförpackningar, vilket ökar andelen förnybart material från 84 procent till 92 procent.

Läs vidare

Packnews nr 5 - gratisläsning om Scanpack

Packnews nr 5 är en annorlunda utgåva ur flera aspekter. Tidningen finns bara i digitalt format, kan läsas kostnadsfritt och handlar enbart om Scanpack 2024.
Packnews-5_24-mailchimp-header

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Senaste nytt

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset