Översyn av Kravs butiksregler ska öka försäljningen

PUBLICERAD: 6 september 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Krav ska se över sina regler för att tydliggöra hur Krav-märkta produkter får hanteras och marknadsföras i butik. Översynen ska också anpassa Kravs regler gentemot den nya EU-förordningen för ekologiska livsmedel.

Krav har i närmare 20 år haft ett regelverk för dagligvarubutiker, som bland annat omfattar försäljning, märkning och skyltning. Idag är drygt 710 butiker runt om i landet Krav-certifierade. Nu finns flera certifieringar som en butik kan märkas med – Bra Miljöval, Svanen och MSC – och flera av dem har regler som motsvarar varandra och som till viss del överlappar även Kravs nuvarande butiksregler.

”Vi ser att vi kan arbeta på andra sätt idag än vad vi kunde för 20 år sedan när butikscertifieringen lanserades. Dagligvaruhandeln är duktig på att driva aktivt hållbarhetsarbete i butikerna idag, och därför tar vi ett nytt grepp med syfte att öka försäljningen av Krav-märkta och hållbara livsmedel. Andelen hållbara livsmedel inom dagligvaruhandeln är fortfarande för låg. Vi kommer att lyfta fram Krav-märkta produkters mervärden på ett sätt som gagnar alla butiker”, säger Anita Falkenek, VD på Krav.

Krav påbörjar översynen av de nuvarande butiksreglerna under 2019. De nya regelförslagen kommer att gå ut på remiss under våren 2020, och planen är att de nya reglerna ska träda i kraft från och med år 2021. Översynen kommer att genomföras i nära dialog med representanter från branschen.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset