Rekordstor försäljning av alkoholfri öl i Sverige

PUBLICERAD: 19 augusti 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Carlsberg är marknadsledare inom alkoholfri öl i Sverige med 48 procent av volymerna.

Hittills i år (januari – juli) har det sålts cirka 11 miljoner liter alkoholfri öl, vilket är en uppgång med 25 procent jämfört med samma period föregående år.

I takt med att bryggprocesserna har utvecklats och intresset från konsumenterna har ökat, finns det nu många sorters öl i alkoholfria versioner, som IPA, pale ale, suröl och stout. Det ökande intresset för träning och hälsa bidrar också till den starka utvecklingen för alkoholfri öl.

”Vi får hela tiden starka signaler om att alkoholfritt vinner i olika sammanhang där konsumenten vill kunna njuta av den goda smaken av öl men inte vill ha alkoholen”, säger Karin Atterfors, marknadschef för öl på Carlsberg Sverige.

Numera finns flera sätt att brygga alkoholfri öl på. I stället för att koka bort alkoholen, vilket gör att mycket smak förloras, kan en starköl vakuumdestilleras, vilket gör att mer smak finns kvar i ölet. Det går också att avbryta en kalljäsningsprocess, så att smakerna får mogna utan att alkoholen utvecklas.

Carlsberg är marknadsledare inom alkoholfri öl i Sverige med 48 procent av volymerna.  Sortimentet omfattar nio alkoholfria öl, bland annat Brooklyn Special Effects, en ny torrhumlad lager, där vörten har kylts ner och fått jäsa vid låg temperatur till en alkoholhalt på 0,4 procent.

Fakta om alkoholfri öl:

• 2018 drack svenskarna 14,7 miljoner liter alkoholfri öl och kategorin ökar kraftigt år efter år.

• Hittills 2019 (jan-juli) har det sålts 11 miljoner liter alkoholfri öl, vilket är en uppgång med 25 procent jämfört med samma period föregående år.

• 10 procent av all öl som säljs i dagligvaruhandeln är alkoholfri.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Änglamarks pastaförpackningar byter från plast till papper

Coop ska spara 300 ton plast om året genom att byta ut plasten i Änglamarks pastaförpackningar till papper.
coop

Svenska proteingrödor i Anammas nya baljväxtfärs

Orklas varumärke Anamma lanserar en ny baljväxtfärs med öländska och skånska gråärtor, åkerbönor och linser
Anamma_baljvaxtfars_liggande_uncropped_RGB_LZW

Saveggys växtbaserade barriär ska ersätta plast på gurkor

Saveggy har ingått ett partnerskap med odlarna.se inför lanseringen av sin ätbara, växtbaserade skyddsbarriär på gurkor.
abcaeec2-9b15-4924-8b2d-88cc77c7b482(1)

Nespresso lanserar kaffet N°20 efter 20 års utveckling

Under 20 år har Nespresso arbetat med att ta fram kaffet N°20, genom att kombinera två Arabicaplantor.
P_4454_NESPRESSO_N20_SINGLE_GLASS_BOX_CAPSUAL_KV2_v2