Hittills i år (januari – juli) har det sålts cirka 11 miljoner liter alkoholfri öl, vilket är en uppgång med 25 procent jämfört med samma period föregående år.
I takt med att bryggprocesserna har utvecklats och intresset från konsumenterna har ökat, finns det nu många sorters öl i alkoholfria versioner, som IPA, pale ale, suröl och stout. Det ökande intresset för träning och hälsa bidrar också till den starka utvecklingen för alkoholfri öl.
”Vi får hela tiden starka signaler om att alkoholfritt vinner i olika sammanhang där konsumenten vill kunna njuta av den goda smaken av öl men inte vill ha alkoholen”, säger Karin Atterfors, marknadschef för öl på Carlsberg Sverige.
Numera finns flera sätt att brygga alkoholfri öl på. I stället för att koka bort alkoholen, vilket gör att mycket smak förloras, kan en starköl vakuumdestilleras, vilket gör att mer smak finns kvar i ölet. Det går också att avbryta en kalljäsningsprocess, så att smakerna får mogna utan att alkoholen utvecklas.
Carlsberg är marknadsledare inom alkoholfri öl i Sverige med 48 procent av volymerna. Sortimentet omfattar nio alkoholfria öl, bland annat Brooklyn Special Effects, en ny torrhumlad lager, där vörten har kylts ner och fått jäsa vid låg temperatur till en alkoholhalt på 0,4 procent.
Fakta om alkoholfri öl:
• 2018 drack svenskarna 14,7 miljoner liter alkoholfri öl och kategorin ökar kraftigt år efter år.
• Hittills 2019 (jan-juli) har det sålts 11 miljoner liter alkoholfri öl, vilket är en uppgång med 25 procent jämfört med samma period föregående år.
• 10 procent av all öl som säljs i dagligvaruhandeln är alkoholfri.