Stor ökning av vegetariska rätter på restaurangernas menyer

PUBLICERAD: 16 augusti 2019
UPPDATERAD: 21 februari

80 procent av Martin & Serveras e-handelskunder har ökat utbudet av vegetariska rätter på sina menyer det senaste året.

Martin & Servera ville veta om och hur rapporter som Eat Lancet har påverkat restaurangernas menyer och frågade därför sina e-handelskunder om de har ökat antalet vegetariska rätter. Av de totalt 434 kunder som svarade hade hela 80 procent ökat andelen växtbaserade rätter på menyn under de senaste tolv månaderna.

”Vi vill hjälpa till att sprida kunskap för att utveckla måltiderna på restaurangmarknaden och i offentlig verksamhet. Vi visste att den här frågan var het, men att det var så många som 80 procent av kunderna som förändrat sina menyer och matsedlar, det var en nyhet även för oss”, berättar Kristina Ossmark, marknadsdirektör på Martin & Servera.

Webbundersökningen genomfördes innan sommaren och resultatet presenterades i rapporten ”Nya matvanor för hälsa och planeten” i samband med Almedalsveckan i juli 2019.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Circle K testar ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
DSC_2106HR (4)

Spendrups ska börja återvinna kolsyra

Spendrups investerar 23 miljoner kronor i en anläggning för återvinning av kolsyra.
Bild på kolsyreanläggning till prm 230206