Absolut presenterar en första prototyp till en ny pappersflaska i sin pop up-bar NedbrytningsBAR på Way Out West-festivalen i Göteborg den 8-10 augusti.
Absolut har inlett ett samarbete med den danska techstartupen ecoXpac, som ägs av pappersföretaget Billerud Korsnäs och plastförpackningsproducenten Alpla för att ta fram en biobaserad, återvinnings- och nedbrytbar pappersflaska.
”Sverige är den första marknaden, där konsumenter får uppleva Absoluts nya förpackning och att det är just Way Out Wests besökare som får göra det känns helt rätt”, säger Pia Hägglöf, Senior Brand Manager Absolut.
Absoluts ”NedbrytningsBAR” kommer dagligen att servera 50 stycken Absolut Mixt i den nya flaskan, som är ett första steg mot att uppdatera deras ikoniska förpackningsdesign.
”Vi har precis påbörjat vår resa mot en pappersflaska gjord i 100 procent biobaserat material och i nuläget är vi endast i prototypstadiet med en 3D-formad flaska i papper som har en tunn barriär av plast. Målet på sikt är att även denna del ska bli helt biobaserad. Vi vet att det är en bit kvar, men detta är ett steg vi måste ta för att komplettera vår förpackningsportfölj”, säger Louise Werner, Director Future of Packaging, The Absolut Company.
Läs mer på Packnews