Fazer-koncernen har avtalat om att förvärva det finska familjeföretaget Kaslink med varumärket Aito, som består av en serie havrebaserade livsmedel.
Ett av Fazer-koncernens mål är att bli en av de ledande aktörerna inom växtbaserade måltider. Som ett led i detta har Fazer avtalat om ett förvärv av det finska familjeföretaget Kaslink, som är specialiserat på utveckling och tillverkning av havreprodukter.
Kaslink är planerat att ingå i affärsområdet Fazer Lifestyle Foods, som fokuserar på havrebaserade produkter, växtbaserade måltider och on-the-go snacks. Förvärvet är villkorat av godkännande från det finska konsument- och konkurrensverket. Kaslinks Aito-produkter består drycker, matlagningsprodukter och snacks producerade av nordisk havre.
”Vi är väldigt glada över detta potentiella förvärv. Kaslink är en innovativ aktör, vars höga tekniska kunnande och moderna produktionsanläggning skapar en konkurrenskraftig bas för att sälja, marknadsföra och producera hållbara havrebaserade produkter på en internationell marknad. Kaslink har lanserat framgångsrikt även på den konkurrensutsatta svenska marknaden och har utvecklats väl på den finska marknaden, vilket skapar en stark plattform för framtida tillväxt”, säger Mats Liedholm, VD, Fazer Sverige.
Juha-Petteri Kukkonen, Chief Creative Officer, och en av de tre bröderna Kukkonen som äger Kaslink säger:
”Vi har skapat en unik bas för havreverksamheten och bevisat att nära 130-åriga Fazer vill ta till sig Aito-produkterna som skapades av oss i familjen Kukkonen.”
Den totala marknaden för mjölkfria mejeriprodukter i Västeuropa växer årligen med en takt på över 17 procent. Fazer ser stora möjligheter med havren och har investerat runt 320 miljoner kronor i sin kvarnverksamhet i både Sverige och Finland.