Fazer har avtalat om att förvärva havreföretaget Kaslink

PUBLICERAD: 20 juni 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Fazer-koncernen har avtalat om att förvärva det finska familjeföretaget Kaslink med varumärket Aito, som består av en serie havrebaserade livsmedel.

Ett av Fazer-koncernens mål är att bli en av de ledande aktörerna inom växtbaserade måltider. Som ett led i detta har Fazer avtalat om ett förvärv av det finska familjeföretaget Kaslink, som är specialiserat på utveckling och tillverkning av havreprodukter.

Kaslink är planerat att ingå i affärsområdet Fazer Lifestyle Foods, som fokuserar på havrebaserade produkter, växtbaserade måltider och on-the-go snacks. Förvärvet är villkorat av godkännande från det finska konsument- och konkurrensverket. Kaslinks Aito-produkter består drycker, matlagningsprodukter och snacks producerade av nordisk havre.

”Vi är väldigt glada över detta potentiella förvärv. Kaslink är en innovativ aktör, vars höga tekniska kunnande och moderna produktionsanläggning skapar en konkurrenskraftig bas för att sälja, marknadsföra och producera hållbara havrebaserade produkter på en internationell marknad. Kaslink har lanserat framgångsrikt även på den konkurrensutsatta svenska marknaden och har utvecklats väl på den finska marknaden, vilket skapar en stark plattform för framtida tillväxt”, säger Mats Liedholm, VD, Fazer Sverige.

Juha-Petteri Kukkonen, Chief Creative Officer, och en av de tre bröderna Kukkonen som äger Kaslink säger:

”Vi har skapat en unik bas för havreverksamheten och bevisat att nära 130-åriga Fazer vill ta till sig Aito-produkterna som skapades av oss i familjen Kukkonen.”

Den totala marknaden för mjölkfria mejeriprodukter i Västeuropa växer årligen med en takt på över 17 procent. Fazer ser stora möjligheter med havren och har investerat runt 320 miljoner kronor i sin kvarnverksamhet i både Sverige och Finland.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Här är finalisterna till årets matbluff 2024

Fem finalister har utsetts till antipriset Årets matbluff 2024. Nu ska "vinnaren" röstas fram av svenska folket.
matbluff

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)