Fazer-koncernen har avtalat om att sälja Fazer Food Services

PUBLICERAD: 14 juni 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Fazer säljer Fazer Food Services till Compass Group PLC för att kunna fokusera mer på snabbrörliga konsumtionsvaror och konsumentinriktad verksamhet.   

”Vi ser intressanta tillväxtmöjligheter i alla Fazer-koncernens verksamheter, där varje del har sina specifika investeringskrav. För att fokusera våra insatser och möjliggöra tillväxt, behöver vi anpassa och effektivisera vår verksamhet”, säger Christoph Vitzthum, VD och koncernchef för Fazer-koncernen.

I ett pressmeddelande skriver Fazer att koncernen nu ska kraftsamla för att genomföra sin kommande tillväxtstrategi med fokus på snabbrörliga konsumtionsvaror (FMCG) och konsumentriktad affärsverksamhet. Målsättningen är att växa och nå ut till nya kunder i norra Europa och internationellt med ett relevant sortiment som baseras på starka varumärken i växande kategorier.

I Finland kommer Fazer att licensiera varumärket och konceptet Fazer Food & Co under tre år.

Compass Group PLC är en ledande global aktör inom måltidsservice med en omsättning på 26 miljarder euro. Fazer Food Services totala personalstyrka på cirka 7000 personer ingår i affärsuppgörelsen, som uppges handla om cirka 475 miljoner euro. Förvärvet är villkorat av godkännande från EU-kommissionens konkurrensmyndighet.

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Circle K testar ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
DSC_2106HR (4)

Spendrups ska börja återvinna kolsyra

Spendrups investerar 23 miljoner kronor i en anläggning för återvinning av kolsyra.
Bild på kolsyreanläggning till prm 230206