Fazer säljer Fazer Food Services till Compass Group PLC för att kunna fokusera mer på snabbrörliga konsumtionsvaror och konsumentinriktad verksamhet.
”Vi ser intressanta tillväxtmöjligheter i alla Fazer-koncernens verksamheter, där varje del har sina specifika investeringskrav. För att fokusera våra insatser och möjliggöra tillväxt, behöver vi anpassa och effektivisera vår verksamhet”, säger Christoph Vitzthum, VD och koncernchef för Fazer-koncernen.
I ett pressmeddelande skriver Fazer att koncernen nu ska kraftsamla för att genomföra sin kommande tillväxtstrategi med fokus på snabbrörliga konsumtionsvaror (FMCG) och konsumentriktad affärsverksamhet. Målsättningen är att växa och nå ut till nya kunder i norra Europa och internationellt med ett relevant sortiment som baseras på starka varumärken i växande kategorier.
I Finland kommer Fazer att licensiera varumärket och konceptet Fazer Food & Co under tre år.
Compass Group PLC är en ledande global aktör inom måltidsservice med en omsättning på 26 miljarder euro. Fazer Food Services totala personalstyrka på cirka 7000 personer ingår i affärsuppgörelsen, som uppges handla om cirka 475 miljoner euro. Förvärvet är villkorat av godkännande från EU-kommissionens konkurrensmyndighet.