Intresset för alkoholfria drycker blir allt större. Hos Mat.se ökade försäljningen av alkoholfria drycker med 45 procent under 2018 jämfört med året innan. Särskilt stor blev ökningen under festmånaderna maj och juni med en ökning på hela 63 procent.
De som väljer bort alkoholen till sommarens fester vill gärna ha något mer smakrikt än vatten. Statistiken visar att öl står sig som det populäraste alternativet, men fler och fler upptäcker också alkoholfria viner och ciderdrycker. Det skriver Mat.se i ett pressmeddelande.
”Vi har i dag över 40 alkoholfria alternativ av öl, vin och cider upp till 0,5 procent. Alternativbolaget är ett sätt för oss att lyfta fram det sortimentet och det på ett sätt som känns både angeläget och i tiden. Med en alkoholfri butik som Alternativbolaget kommer vi också att fortsätta utveckla vårt sortiment av alkoholfria drycker”, säger Amanda Primnell, säljledare/kategoriansvarig på Mat.se
Alternativbolaget lanseras vecka 23 och är öppet dygnet runt.