Den holländska detaljhandelskedjan Albert Hein har ambitionen att alla leveranskedjor för färska livsmedel ska vara transparenta år 2025. Nu vill man tydliggöra ägghanteringen genom ett blockchainsystem.
För närvarande jobbar Albert Hein hårt med att förbättra levnadskvaliteten på de äggläggande höns man får äggen från. Det är ett led i deras kampanj för bättre djurvälmående. Därför behöver de minst en enstjärnig så kallade BLK-certifiering (Beter Leven keurmerk för alla ägg som säljs i butikerna.
I sina transparensåtgärder vill detaljhandelskedjan berätta för konsumenterna om proveniens, produktinfo med mera. De vände sig till företaget SIM (Supply Chain Information Management) som har ett blockchainsystem man kallar Powerchain.
Via detta system har alla i partners alltid access till vad som händer. Data sparas och delas i detalj genom varje steg av leveranskedjan av alla som ingår i den. Till exempel kan man se hur hönsen har det, hur de matas, när ljuset i hönshuset släcks och tänds med mera.
All information hamnar i Powerchain och blir tillgänglig för konsumenten. De kan kolla data på individuell nivå genom att använda ett unikt nummer som finns på varje ägg. SIM har utvecklat en speciell webbsida och numret på ägget ger en unik identifiering av farmen och länkar till detaljerad info, till exempel sista förbrukningsdag, vilken väg äggen har transporterats till butiken och hur hönan som lagt ägget mår!