I Holland vet konsumenten "äggsakt" allt om ägget

PUBLICERAD: 29 maj 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Snart kan man förmodligen även få veta om äggen rörts av en människohand.

Den holländska detaljhandelskedjan Albert Hein har ambitionen att alla leveranskedjor för färska livsmedel ska vara transparenta år 2025. Nu vill man tydliggöra ägghanteringen genom ett blockchainsystem.

För närvarande jobbar Albert Hein hårt med att förbättra levnadskvaliteten på de äggläggande höns man får äggen från. Det är ett led i deras kampanj för bättre djurvälmående. Därför behöver de minst en enstjärnig så kallade BLK-certifiering (Beter Leven keurmerk för alla ägg som säljs i butikerna.

I sina transparensåtgärder vill detaljhandelskedjan berätta för konsumenterna om proveniens, produktinfo med mera. De vände sig till företaget SIM (Supply Chain Information Management) som har ett blockchainsystem man kallar Powerchain.

Via detta system har alla i partners alltid access till vad som händer. Data sparas och delas i detalj genom varje steg av leveranskedjan av alla som ingår i den. Till exempel kan man se hur hönsen har det, hur de matas, när ljuset i hönshuset släcks och tänds med mera.

All information hamnar i Powerchain och blir tillgänglig för konsumenten. De kan kolla data på individuell nivå genom att använda ett unikt nummer som finns på varje ägg. SIM har utvecklat en speciell webbsida och numret på ägget ger en unik identifiering av farmen och länkar till detaljerad info, till exempel sista förbrukningsdag, vilken väg äggen har transporterats till butiken och hur hönan som lagt ägget mår!

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1